Παρασκευή , Ιούλιος 20 2018
Home / Δίαιτα / 16 μύθοι για την δίαιτα καταρρίπτονται! Μάθετε τους πρώτοι
Cape Verdean woman weighing herself

16 μύθοι για την δίαιτα καταρρίπτονται! Μάθετε τους πρώτοι

1. Παχαίνουμε γιατί φταίει ο μεταβολισμός , τα γονίδια, το νερό, ο θυρεοειδής μας κλπ. Κανείς δεν μπορεί να πει με απόλυτη βεβαιότητα πού οφείλεται το αυξημένο πέραν του «φυσιολογικού», σωματικό βάρος. Όποιο όμως και αν είναι το αίτιο (αυξημένη θερμιδική πρόσληψη, ανεπαρκής διατροφική αγωγή, χαμηλή ποιότητα τροφών, τροφική δυσανεξία, μειωμένη ανεκτικότητα, αυξημένη κατανάλωση λιπών, έλλειψη σωματικής δραστηριότητας, υπερκατανάλωση υδατανθράκων, συχνά επαναλαμβανόμενες δίαιτες απώλειας βάρους, ορμονικά προβλήματα ή ψυχολογικά αίτια), η ουσία είναι μία: Δεν θα παχαίναμε ή θα παχαίναμε λιγότερο εάν επιλέγαμε προσεκτικότερα τις τροφές μας, τρώγαμε λιγότερο και κινούμασταν περισσότερο.

2. Κάποιοι ζυγίζουν περισσότερο γιατί έχουν βαρύτερο σκελετό.
Οι διαφορές μεταξύ ενός βαρύτερου και ενός ελαφρύτερου σκελετού είναι λίγων εκατοντάδων γραμμαρίων και όχι κιλών, όπως κάποιοι φαντάζονται. Απλώς, όσοι έχουν βαρύτερο σκελετό έχουν το περιθώριο να ζυγίζουν περισσότερο από αυτούς με τον «ελαφρύτερο».

3. Όλες οι δίαιτες έχουν αποτέλεσμα αν τις ακολουθήσεις «κατά γράμμα».
Υπάρχουν δίαιτες που δεν έχουν αποτέλεσμα, ακόμα και όταν τις κάνουμε απόλυτα σωστά, γιατί δεν είναι εξατομικευμένες, γίνονται όταν είμαστε σε κακή ψυχολογική κατάσταση, γιατί μας γεννούν υπερβολικές προσδοκίες που διαψεύδονται και γιατί δεν λαμβάνουν καθόλου υπόψη τις προσωπικές μας προτιμήσεις και δεν προσαρμόζονται εύκολα στον τρόπο ζωής μας.

4. Ακολουθώντας την ίδια δίαιτα με την γυναίκα/φίλη/αδερφή μου, μπορούμε να χάσουμε και οι δύο τον ίδιο αριθμό κιλών.
Μια γυναίκα αδυνατίζει δυσκολότερα από έναν άντρα, ενώ οι άντρες μπορούν να χάσουν περισσότερα κιλά από τις γυναίκες το ίδιο χρονικό διάστημα. Κάποιος που ζει σε ψυχρά κλίματα μπορεί να αδυνατίσει ευκολότερα από κάποιον που ζει σε θερμά κλίματα, ενώ ένα νεαρό άτομο μπορεί να αδυνατίσει ευκολότερα απ’ ό,τι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία. Όσοι έχουν πολλά περιττά κιλά και όσοι δεν έχουν ξανακάνει δίαιτα χάνουν γρηγορότερα τα πρώτα κιλά από αυτούς που έχουν λιγότερα περιττά ή είναι «βετεράνοι» του πολέμου κατά των κιλών.

5. Κριτήριο της καλής δίαιτας είναι η απώλεια κιλών.
Καλή δίαιτα είναι αυτή που χωρίς να είναι μονομερής ή ακραία, μας ταιριάζει απόλυτα, μας βοηθάει να χάσουμε βάρος περιορίζοντας τις απώλειες από τα αναγκαία (μύες) και αυξάνοντας τις απώλειες από τα περιττά (λίπος) και, κυρίως αυτή που όταν «τελειώνει» μας έχει διδάξει να τρεφόμαστε σωστά, έτσι ώστε στο μέλλον να μην ξαναπάρουμε τα χαμένα μας κιλά.

6. Οι θερμίδες δεν παίζουν κανένα ρόλο στο αδυνάτισμα.
Το σώμα μειώνει το βάρος του όταν η ενέργεια που παίρνει (θερμίδες) είναι μικρότερη από αυτήν που δαπανά (καίει). Όταν τρώμε λιγότερες θερμίδες από αυτές που χρειαζόμαστε, χάνουμε βάρος, γιατί ο οργανισμός καλύπτει τη διαφορά ανάμεσα σε αυτά που χρειάζεται και σε αυτά που του δίνουμε καταφεύγοντας στα αποθέματά του. Αυτός είναι ο μόνος λόγος που η θερμιδική πρόσληψη παίζει το σημαντικότερο ρόλο σε μία προσπάθεια αδυνατίσματος, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι το αδυνάτισμα εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τις θερμίδες.

7. Αν δεν μειώσεις σημαντικά τις θερμίδες, δεν αδυνατίζεις.
Οι δίαιτες χαμηλών θερμίδων (κάτω από 1.200 την ημέρα) είναι επικίνδυνες, γιατί το σώμα αρχίζει να καίει περισσότερο μυϊκό ιστό παρά λίπος. Όταν το ημερήσιο έλλειμμα ξεπεράσει τις 1.200-1.500 θερμίδες, μπορεί να χαθεί μισό έως ένα κιλό σωματικής πρωτεΐνης (μυών) και πάνω από ένα με δύο κιλά νερό (κίνδυνος αφυδάτωσης).

loading...

8. Για να αδυνατίσουμε πρέπει να «ράψουμε» το στόμα μας.
Αν ξαφνικά αρχίζουμε να τρώμε πολύ λιγότερο από ό,τι χρειαζόμαστε ή απέχουμε εντελώς από το φαγητό, ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται τη μείωση της ενέργειας και αντιδρά δίνοντας εντολή να χρησιμοποιηθούν αποθέματα. Αν η κατάσταση συνεχιστεί και νιώσει ότι απειλείται, θα δημιουργήσει συνθήκες επιβίωσης με λιγότερες θερμίδες: Θα μας αναγκάσει να περιορίσουμε τις σωματικές μας δραστηριότητες, δημιουργώντας «τεχνητά εμπόδια», όπως οι ζαλάδες, η κούραση και η υπνηλία, θα αυξήσει τα μηνύματα πείνας, θα μειώσει το μεταβολισμό και θα αυξήσει την αντίστασή του στη μείωση του βάρους, δηλαδή με το ίδιο έλλειμμα θερμίδων δεν θα χάνει κιλά, ενώ με το μεγαλύτερο έλλειμμα θερμίδων θα χάνει λιγότερα κιλά.

9. Δίαιτα σημαίνει στέρηση.
Σε καμία περίπτωση. Η πλέον παραδεκτή σήμερα «δίαιτα» είναι αυτή που βασίζεται στη συνήθη καθημερινή διατροφή, με βάση τις προσωπικές προτιμήσεις μας, με βελτίωση της ποιότητας και μείωση της ποσότητας της λαμβανόμενης τροφής και παράλληλη αύξηση των σωματικών δραστηριοτήτων κατά το μέτρο του δυνατού. Στην προσπάθεια για αδυνάτισμα δεν υπάρχει απόλυτο «μη», «όχι» και «απαγορεύεται», αλλά υπάρχει «απλοποίηση», «μέτρο», «συνέπεια» και «αυτοέλεγχος». Με αυτή τη λογική, δίαιτα δεν σημαίνει στέρηση, αλλά διατήρηση της διατροφικής απόλαυσης με μικρότερες δόσεις φαγητού και ενοχής.

10. Οι δίαιτες όπου τα κιλά χάνονται αργά είναι τελικά αποτελεσματικές;
Οι αργές δίαιτες είναι πιο ασφαλείς από τις γρήγορες, αλλά δύσκολα μπορούμε να τις ακολουθήσουμε για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Επειδή όμως τα κιλά χάνονται «αργά», οι πιθανότητες εγκατάλειψης της προσπάθειας είναι μεγαλύτερες. Αυτό, όμως, δεν τις κάνει αναποτελεσματικές, αλλά απλώς πιο «δύσκολες», γιατί χρειάζονται περισσότερη υπομονή.

11. Τα άτομα που πάσχουν από θυρεοειδή δεν μπορούν να χάσουν κιλά.
Ο υποθερεοειδισμός (μειωμένη έκκριση θυρεοειδικών ορμονών) έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της ταχύτητας του μεταβολισμού και λόγω αυτού μία αύξηση του σωματικού βάρους που, στις περισσότερες των περιπτώσεων, δικαιολογεί αυξήσεις 2-3 κιλών – όχι παραπάνω. Με τη βοήθεια ενδοκρινολόγου και διατροφολόγου το πρόβλημα αντιμετωπίζεται, μειώνονται οι οργανικές συνέπειες και έτσι, μπορεί να αρχίσει μία διαιτητική αγωγή διαχείρισης σωματικού βάρους.

12. Όση δίαιτα και να κάνουμε, από ένα σημείο και μετά δεν χάνουμε κιλά.
Τα πρώτα κιλά φεύγουν εύκολα, γιατί είναι κυρίως νερό. Το πραγματικό αδυνάτισμα αρχίζει από τη στιγμή που το σώμα θα καταφύγει στα αποθέματα λίπους. Τότε απαιτούνται περισσότερες ημέρες, ίσως και εβδομάδες, για να χαθεί έστω και 1 κιλό. Αν εγκαταλείψουμε την προσπάθεια σε αυτό το σημείο, θα ξαναπάρουμε τα κιλά που χάσαμε.

13. Οι δίαιτες με πολλές πρωτεΐνες είναι οι καλύτερες για αδυνάτισμα.
Κάθε δίαιτα που ευνοεί τη μεγαλύτερη πρόσληψη κάποιων συστατικών εις βάρος των άλλων είναι επικίνδυνη, γιατί διαταράσσει τη βιοχημική ισορροπία του οργανισμού και δεν τον προμηθεύει με όλα τα συστατικά που χρειάζεται.

14. Ο χρόνος μάσησης του φαγητού δεν έχει σημασία.
Ο εγκέφαλος χρειάζεται τουλάχιστον δέκα με δεκαπέντε λεπτά για να αντιληφθεί το μήνυμα ότι χόρτασε. Εάν τρώμε γρήγορα, θα φάμε πολύ περισσότερο από ό,τι έχουμε προγραμματίσει.

15. Υπάρχουν ειδικές δίαιτες με τις οποίες χάνεις μόνο λίπος.
Καμία δίαιτα δεν μπορεί να μας κάνει να χάσουμε μόνο λίπος, μια «καλή» όμως δίαιτα μπορεί, σε συνδυασμό με σωστή άσκηση και ψυχολογική βοήθεια, να μεγιστοποιήσει την απώλεια λίπους και να ελαχιστοποιήσει την απώλεια μυϊκής μάζας.

16. Τα φρούτα αδυνατίζουν.
Όχι. Αν τρώμε πάρα πολλά, θα πάρουμε πολλές θερμίδες από απλούς υδατάνθρακες. Η περίσσεια υδατανθράκων που δεν καταναλώνεται με σωματική δραστηριότητα αποθηκεύεται ως λίπος.

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή …