Σάββατο , Σεπτέμβριος 23 2017
Home / Διαιτολόγοι - Διατροφολόγοι / Όσα πρέπει να γνωρίζετε σχετικά με τα προβιοτικά.

Όσα πρέπει να γνωρίζετε σχετικά με τα προβιοτικά.

Τι είναι τα προβιοτικά;

Τα προβιοτικά είναι μη παθογόνοι, μικροοργανισμοί, συνήθως βακτήρια, που μοιάζουν με τα ωφέλιμα βακτήρια του εντέρου.

Οι μικροοργανισμοί αυτοί επιβιώνουν κατά την παραμονή και τη διάβασή τους από τη γαστρεντερική οδό, διότι δεν επηρεάζονται από το όξινο περιβάλλον του στομάχου και από τη χολή.

Πώς δρουν;

Οι έως τώρα μελέτες δείχνουν ότι βελτιώνουν τη φυσιολογική εντερική χλωρίδα (τα βακτήρια που ζουν στο έντερο), αποτρέποντας την ανάπτυξη παθογόνων βακτηρίων και την εγκατάσταση βλαβερών μικροοργανισμών και ευνοώντας την ανάπτυξη καλών (μη παθογόνων) βακτηρίων. Μειώνουν επίσης το pΗ του εντέρου.

Ουσιαστικά, ανταγωνίζονται με τους παθογόνους μικροοργανισμούς στη γαστρεντερική οδό και εμποδίζουν την ανάπτυξη «κακών» βακτηρίων, παράγοντας «αντιμικροβιακές» ουσίες.

Σε ποια νοσήματα μπορούν να βοηθήσουν;

Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα ενδείξεις, είναι σημαντικά για την πρόληψη αλλά και την αντιμετώπιση των διαρροιών που προκαλούνται από την αντιβίωση, κυρίως στα παιδιά.

Συμβάλλουν επίσης στην πρόληψη της διάρροιας των ταξιδιωτών και πιθανώς στην πρόληψή της ύστερα από μόλυνση με ροταϊό.

Φαίνεται ακόμα πως βοηθούν και σε πολλά άλλα πεπτικά προβλήματα (λ.χ. σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, έλκος στομάχου, φλεγμονώδεις νόσοι του εντέρου, δυσκοιλιότητα, δυσανεξία στη λακτόζη) και ίσως στην πρόληψη και θεραπεία γυναικολογικών προβλημάτων (μυκητιάσεις, κολπίτιδες, τραχηλίτιδες, κυστίτιδα).

Μπορεί επίσης να καταπραΰνουν τα συμπτώματα των αγχωδών διαταραχών και της κατάθλιψης.

Σε τι διαφέρουν τα προβιοτικά των τροφίμων από αυτά των συμπληρωμάτων;

Η καλύτερη πηγή προβιοτικών είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα και δη τα μη παστεριωμένα (π.χ. πρόβειο παραδοσιακό γιαούρτι με πέτσα).

Για λόγους ασφαλείας, όμως, τα γαλακτοκομικά παράγονται συνήθως από παστεριωμένο γάλα, γι’ αυτό και προστίθενται προβιοτικά στη συνέχεια (αυτή είναι λ.χ. η διαδικασία παραγωγής των «ζωντανών» γιαουρτιών).

loading...

Υπάρχουν επίσης σε άλλα τρόφιμα, όπως το κεφίρ (μεγαλύτερη περιεκτικότητα έχει όταν το παρασκευάζουμε μόνοι στο σπίτι, με ζωντανά βακτήρια και προσθήκη γάλακτος). Το μεγάλο τους πλεονέκτημα είναι ότι λαμβάνονται από μια τροφή που ούτως ή άλλως υπάρχει στο διαιτολόγιο.

Τα συμπληρώματα έχουν υψηλότερες συγκεντρώσεις προβιοτικών και συχνά ποικιλία διαφορετικών προβιοτικών που εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες. Επιπλέον, απελευθερώνονται απευθείας στο έντερο.

Τι πρέπει να προσέχει όποιος τα λαμβάνει;

Τη δοσολογία, τον λόγο για τον οποίο τα παίρνει και να είναι όσο το δυνατόν πιο ανθεκτικά στο όξινο περιβάλλον του στομάχου. Απαραίτητο είναι ακόμα οι πάσχοντες από χρόνια προβλήματα υγείας να ενημερώνουν τον γιατρό τους ότι θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν.

Πώς μπορούν να βοηθήσουν

  • Στις περιπτώσεις που εκδηλώνεται διάρροια μετά από θεραπεία με ορισμένα αντιβιοτικά, τα προβιοτικά (κυρίως του γένους Lactobacillus, όπως το Lactobacillus bulgaricus) πιθανόν να βοηθούν, ιδίως τα παιδιά. Το ίδιο και έπειτα από μόλυνση με ροταϊό (συχνή αιτία διάρροιας στα μικρά παιδιά).
  • Άμβλυνση συμπτωμάτων συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου (ΣΕΕ) και έλκους στομάχου.
  • Δυσανεξία στη λακτόζη.
  • Αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.
  • Θεραπεία νεκρωτικής εντεροκολίτιδας (πιο συχνή στα νήπια).
  • Νόσος Crohn & ελκώδη κολίτιδα (φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου).
  • Πρόληψη φλεγμονής στο έντερο έπειτα από χειρουργική επέμβαση σε αυτό.
  • Πρόληψη καρκίνου του εντέρου.
  • Ενίσχυση ανοσοποιητικού συστήματος.
  • Πρόληψη και θεραπεία των μυκητιάσεων του γυναικείου κόλπου, των γυναικολογικών λοιμώξεων (κολπίτιδα, τραχηλίτιδα) και των ουρολογικών λοιμώξεων (κυστίτιδα).
  • Καταπράυνση των συμπτωμάτων των αγχωδών διαταραχών και των διαταραχών που σχετίζονται με την κατάθλιψη.
  • Πρόληψη και θεραπεία δερματικού εκζέματος που σχετίζεται με αλλεργία στο αγελαδινό γάλα.

Αξίζει να δείτε...

Tips για να μην σας παχαίνει το βραδινό γεύμα και να έχετε καλή ποιότητα ύπνου

• Καλό είναι να μην παραλείπετε τα γεύματα μέσα στην ημέρα διότι προκαλείται υπογλυκαιμία τις ...