Δευτέρα , Μάιος 21 2018
Home / Διατροφή / Ψωρίαση και Διατροφή

Ψωρίαση και Διατροφή

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψωρίασης αποφάσισα να σας ενημερώσω σχετικά με την ασθένεια αυτή.
Έρευνες δείχνουν ότι η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην εκδήλωση της φλεγμονώδους κατάστασης που υποβόσκει πάντα πίσω από την ψωρίαση. Πιο συγκεκριμένα κάποιες τροφές όπως  αυτές  που περιέχουν άλευρα δημητριακών όπως στάρι, κριθάρι, σίκαλη κλπ μπορεί να προκαλέσουν τροφική δυσανεξία ή αλλεργία και να παραχθούν αντισώματα γλουτένης (πρωτεΐνη των δημητριακών) από το ανοσοποιητικό σύστημα όπως συμβαίνει σε πολλούς πάσχοντες. Αλλάζοντας την διατροφή τους και αντικαθιστώντας τις τροφές αυτές με άλλες ή και με  gluten-free πολλοί παρατήρησαν βελτίωση. Σε πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στην Archives of Dermatology φάνηκε ότι η κατανάλωση από γυναίκες μπύρας άνω των 5 την εβδομάδα είχαν διπλάσιες πιθανότητες να εκδηλώσουν ψωρίαση σε σχέση με τις γυναίκες που κατανάλωναν ίδια ποσότητα κρασιού ή άλλο είδος αλκοόλ. Οι ερευνητές αυτής της έρευνας καταλήγουν περισσότερο ότι οι γυναίκες αυτές μάλλον αντιδρούσαν στην γλουτένη που περιέχει η μπύρα κι όχι τόσο στο αλκοόλ.
Η μαγιά που εμπεριέχεται σε πολλές τροφές όπως η μπύρα, το ξύδι, και τρόφιμα που αυτή χρησιμοποιείται όπως διάφορα αρτοπαρασκευάσματα, σάλτσες κλπ είναι ένα σύνηθες αλλεργιογόνο. Άλλοι συνήθεις ύποπτοι που μπορεί να προκαλέσουν τροφική δυσανεξία ή τροφική αλλεργία μεταξύ άλλων είναι το αυγό, τα γαλακτοκομικά και οι ξηροί καρποί.
Πώς οι τροφικές δυσανεξίες επιδρούν στον οργανισμό μας προκαλώντας ψωρίαση
Όταν καταναλώνουμε τροφές που μας προκαλούν τροφικές αλλεργίες ή δυσανεξίες ερεθίζεται το έντερό μας, προκαλείται δυσβίωση δηλαδή εξοντώνεται η φιλική χλωρίδα ή αλλιώς οι ‘προστάτες’ του εντέρου και τελικά διαρρηγνύονται μερικώς τα τοιχώματά του προκαλώντας το φαινόμενο ‘έντερο με διαρροές’ . Τοξίνες, μικρόβια και άπεπτα τεμαχίδια τροφών περνάνε από το έντερο πλέον στην κυκλοφορία του αίματος προκαλώντας αλυσιδωτή αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος που ‘λαμβάνει σήμα’ ότι ο οργανισμός μας δέχεται επίθεση και αντεπιτίθεται χτυπώντας όπου αυτό θεωρεί πιο αποτελεσματικά όπως στο δέρμα στην περίπτωση της ψωρίασης. Αυτή είναι και η βασική έννοια των αυτοάνοσων.
Η αποκάλυψη τυχόν τροφικών δυσανεξιών και η επανόρθωση της υγείας του εντέρου είναι πολύ σημαντικό βήμα για την αποφυγή εκδήλωσης αυτοάνοσου νοσήματος. Επίσης φαίνεται ότι η κατανάλωση ψαριών πλούσια σε Ω3 λιπαρά ή συμπληρωμάτων διατροφής υψηλά σε Ω3 βελτίωναν τα συμπτώματα της ψωρίασης. Φαίνεται λοιπόν ότι η επανόρθωση της λειτουργίας του εντέρου αλλά και η κατανάλωση Ω3 λιπαρών συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των φλεγμονών στον οργανισμό με αποτέλεσμα τον έλεγχο της ψωρίασης κι όχι μόνον.
Πολύ σημαντικά επίσης για την αποκατάσταση του εντέρου είναι οι φυτικές ίνες, η πρωτεΐνη, η  γλουταμίνη, τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά, η βιταμίνη Α, ο ψευδάργυρος, το σύμπλεγμα βιταμινών Β.
Επιπλέον η χρήση διατροφικών συμπληρωμάτων με πεπτικά ένζυμα φαίνεται να βοηθά στην καλύτερη πέψη των τροφών από το στομάχι ώστε να μην επιβαρυνθεί κι άλλο η λειτουργία του εντέρου καθώς και ο οργανισμός μας να μπορέσει να πάρει τα θρεπτικά που του είναι απαραίτητα.

Ο ρόλος της αποτοξίνωσης

Το συκώτι με την χολή είναι από τα κυριότερα όργανα αποτοξίνωσης του οργανισμού μας και όταν υπερφορτωθεί από τοξίνες ο οργανισμός μας στην προσπάθεια του να ‘καθαριστεί’ τις αποβάλλει από το δέρμα κι έτσι μπορεί να προκύψει ψωρίαση, έκζεμα και γενικότερα δερματοπάθεια.
Το συκώτι εκτός των άλλων επεξεργάζεται τις ορμόνες μας και αποσύρει τις παραπανίσιες από την κυκλοφορία του αίματος οδηγώντας τις προς αποβολή από το έντερο. Έρευνες έδειξαν ότι οι γυναίκες με αυξημένα οιστρογόνα λόγω της χαμηλής ικανότητας επεξεργασίας τους από το ‘φραγμένο’ συκώτι είχαν μεγαλύτερες πιθανότητες εκδήλωσης αυτοάνοσων νοσημάτων όπως η ψωρίαση.
Θρεπτικά συστατικά που είναι σε έλλειψη στους πάσχοντες από ψωρίαση
  • Η Βιταμίνη Α, ο ψευδάργυρος είναι συνήθως σε έλλειψη και είναι κρίσιμα για το δέρμα.
  • Το Χρώμιο γιατί τα επίπεδα της ινσουλίνης είναι υψηλά και πρέπει να ελαττωθούν.
  • Η Γλουταθειόνη, σπουδαίο αντιοξειδωτικό κι όχι μόνον γιατί τα επίπεδά της είναι συνήθως χαμηλά λόγω της κακής διατροφής, του υπερπολλαπλασιασμού των επιδερμικών κυττάρων και αρκετές φορές λόγω  κατανάλωσης αλκοόλ.
  • Η βιταμίνη D επειδή βοηθά στην επαναρρύθμιση και ισορροπία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή ...