Τρίτη , Ιούλιος 17 2018
Home / Δίαιτα / Τρανς λιπαρά και ετικέτες τροφίμων,τι συμβαίνει τελικά;

Τρανς λιπαρά και ετικέτες τροφίμων,τι συμβαίνει τελικά;

Πόσα τρανς λιπαρά κατανάλωσες σήμερα;

Αν απαντήσεις διαβάζοντας τις ετικέτες με τα διατροφικά στοιχεία στα συσκευασμένα τρόφιμα που αγόρασες, η απάντησή σου δεν θα είναι απαραίτητα σωστή.

Και όχι, δεν ισχυριζόμαστε πως λες ψέματα! Αυτό όμως που θα σου πούμε είναι ότι στη χώρα μας  όπως και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες δεν επιτρέπεται η αναγραφή της ποσότητας των τρανς λιπαρών οξέων στην ετικέτα με τα διατροφικά συστατικά των συσκευασμένων τροφίμων, σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία.

Οι εταιρίες υποχρεούνται να αναγράφουν την ποσότητα των συνολικών λιπαρών και προαιρετικά μπορούν να αναφέρουν κορεσμένα και ακόρεστα, αλλά δεν επιτρέπεται η αναγραφή άλλου στοιχείου στο πεδίο των λιπαρών Αυτό όμως δεν ισχύει παντού αφού το 2003, ο Αμερικανικός Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) διέταξε την αναφορά των τρανς λιπαρών στις ετικέτες των προϊόντων, οπότε οι εταιρίες αναγκαστικά συμμορφώθηκαν παρότι δεν επιθυμούν να τραβήξουν το ενδιαφέρον στα τρανς λιπαρά τα οποία βρίσκονται στα περισσότερα επεξεργασμένα τρόφιμα αφού έτσι θα μπορούσαν να μειωθούν τα έσοδά τους (λογικό!).

Τι είναι τα τρανς λιπαρά;

Πρόκειται για ακόρεστα λιπαρά οξέα, τα οποία είναι μόρια λιπαρών οξέων που περιέχουν τουλάχιστον ένα διπλό δεσμό (εδώ θα φανεί πόσο μελετούσες στο μάθημα της χημείας!). Μπορούν να ταξινομηθούν ως “σις” (cis) ή “τρανς” (trans), ανάλογα με τη δομή των διπλών δεσμών στο μόριό τους ενώ τα περισσότερα ακόρεστα λίπη στη δίαιτά μας υπάρχουν στη μορφή σις, και ένα μικρό μέρος τους βρίσκεται στην τρανς μορφή.

loading...

Ποιες τροφές είναι «ύποπτες» για περιεκτικότητα σε τρανς λιπαρά;

Μπορεί οι εταιρίες να μην τα αναφέρουν με το όνομά τους, όταν όμως διαβάζεις ότι το τρόφιμο που αγοράζεις περιέχει μερικώς υδρογονωμένα (ή υδρογονωμένα) λίπη, αυτό πιθανότατα σημαίνει πως περιέχει τρανς λιπίδια.

Οι συνήθεις ύποπτοι σε αυτή την περίπτωση είναι οι μαργαρίνες, τα στερεά και ημιστερεά φυτικά έλαια, τα συσκευασμένα αρτοπαρασκευάσματα και γλυκίσματα, ή υλικά για την Παρασκευή τους, τα κατεψυγμένα ή προτηγανισμένα τρόφιμα και γεύματα ή παναρισμένα κρεατικά και κοτόπουλο, τετηγμένα τυριά σε φέτες ή κρέμα, πατατάκια, γαριδάκια και παρόμοια σνακ.

Με ποιους άλλους τρόπους μπορείς να μειώσεις την κατανάλωση τρανς λιπαρών μέσω της διατροφής σου;

Με τον ίδιο τρόπο που προσέχεις έτσι κι αλλιώς τη διατροφή και το βάρος σου πες όχι στα έτοιμα τρόφιμα και σνακ, απόφευγε το τηγάνισμα (ή έστω να χρησιμοποιείς ελαιόλαδο που έχει πιο ανθεκτικά λιπίδια) και τρόφιμα που περιέχουν μερικώς υδρογονωμένα λίπη. Αν αγαπάς τη μαργαρίνη, να προτιμάς τη μαλακή εκδοχής της καθώς οι σκληρές μαργαρίνες περιέχουν περισσότερα τρανς λιπαρά οξέα σε σχέση με τις πιο μαλακές.

Γιατί δεν θέλουμε τα τρανς στη διατροφή μας

Πρόσφατη αναφορά της EFSA (Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων) επισημαίνει ότι τα τρανς λιπαρά αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου και για αυτόν τον λόγο η πρόσληψή τους από όλες τις πηγές θα πρέπει να παραμένει χαμηλή.

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή …