Πέμπτη , Αύγουστος 16 2018
Home / Διατροφική Αξία / Τα μπαχαρικά στη ζωή μας!

Τα μπαχαρικά στη ζωή μας!

Τα χρησιμοποιούμε για να κάνουμε το φαγητό μας πιο νόστιμο και ενδιαφέρον. Όμως τα διάφορα καρυκεύματα μπορούν να κάνουν πολύ περισσότερα.

 

Κάρι

Η λέξη κάρι στην Ευρώπη και στην Αμερική χρησιμοποιείται γενικά για να περιγράψει το σύνολο των καρυκευμάτων της ευρύτερης κατηγορίας που  περιλαμβάνει τον τέρμινθο, την κουρκουμίνη, το κόκκινο πιπέρι, το κόλιανδρο και το κύμινο. Στο μείγμα αυτό που δίνει τη χαρακτηριστική γεύση και άρωμα σε πολλά πιάτα της ινδικής κουζίνας υπάρχει μία ουσία, η κουρκουμίνη, η οποία σύμφωνα με Ιρλανδούς επιστήμονες φαίνεται ότι διαθέτει αντικαρκινικές ιδιότητες. Σε παλαιότερες μελέτες η κουρκουμίνη είχε φανεί ότι έχει αντιοξειδωτική δράση και ότι μας προστατεύει από κρυολογήματα και ιώσεις, ενώ από τα αρχαία χρόνια χρησιμοποιείται για την επούλωση τραυμάτων και τη θεραπεία φλεγμονών.

Κανέλα

Το κοκκινιστό δε θα ήταν ποτέ το ίδιο χωρίς αυτήν, ομοίως το ρυζόγαλο και πολλά ακόμα φαγητά και γλυκά. Εκτός από τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική, όμως, η κανέλα φαίνεται ότι έχει πολλές ακόμα χρήσεις. Πρώτα απ’ όλα είναι καλή πηγή μαγνησίου και σιδήρου, αν και συνήθως η ποσότητα που χρησιμοποιούμε στα πιάτα μας δεν είναι επαρκής. Επιπλέον, φαίνεται ότι βελτιώνει τη λειτουργία των νεφρών και θεωρείται ιδανική για την αντιμετώπιση της δυσπεψίας, των κολικών και της διάρροιας. O αποξηραμένος φλοιός της, όταν γίνει έγχυμα ή αφέψημα, βοηθάει στην αντιμετώπιση του κρυολογήματος και της γρίπης, ενώ η σκόνη της εφαρμόζεται σε πληγές και τσιμπήματα επειδή έχει αντισηπτική και επουλωτική δράση. Όταν τη βάζουμε στα φαγητά, αυξάνει το χρόνο συντήρησής τους. Τη βρίσκουμε επίσης στις περισσότερες αφροδισιακές συνταγές επειδή ανεβάζει τη θερμοκρασία και τονώνει την κυκλοφορία του αίματος, ενώ χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις ατονίας και ανακουφίζει τους καταπονημένους μυς.

 

Γαρίφαλο

Μοιάζει σε αρκετά σημεία με την κανέλα. Τονώνει την ερωτική διάθεση και διεγείρει την πνευματική λειτουργία, ενώ ένα αιθέριο έλαιο που περιέχει, η ευγενόλη, ανακουφίζει από τον πόνο, τον τυμπανισμό, τη δυσπεψία και τη ναυτία, ενώ έχει ήπια αντισηπτική δράση. Επίσης, βοηθάει στην αντιμετώπιση λοιμώξεων και μυκητιάσεων, και χρησιμοποιείται στη θεραπεία της ακμής και του έρπητα αλλά και στο «κριθαράκι». Επιπλέον, έχει ταννίνες και φλαβονοειδή, ουσίες στις οποίες αποδίδονται ευεργετικές ιδιότητες για την καρδιά.

Ρίγανη

Ο απαραίτητος σύντροφος της χωριάτικης σαλάτας περιέχει ένα πλήθος αιθέριων ελαίων που έχει βρεθεί ότι εμποδίζουν τη δράση διαφόρων μικροοργανισμών, προφυλάσσοντας τον οργανισμό από πολλές ασθένειες. Παράλληλα η ρίγανη εμφανίζει και ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, ενώ θεωρείται και πολύ καλή πηγή φυτικών ινών, σιδήρου και β-καροτίνης. Οι φυτικές ίνες μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων στο αίμα, γεγονός που μας δίνει έναν ακόμα λόγο να συνοδεύουμε το κρέας μας με το αρωματικό αυτό φυτό.

Βασιλικός 

Τον έχουμε συνηθίσει σε σάλτσες και σούπες, όμως το εκχύλισμα του βασιλικού προλαμβάνει τις άφτρες και τους πονοκεφάλους, βοηθά στην πέψη και καταπραΰνει νεύρα και σπασμούς.

Δάφνη 

Τα φύλλα της νοστιμίζουν τις φακές και το στιφάδο, ενώ χρησιμοποιούνται και σε σάλτσες, ψαρικά και κρέατα. Το εκχύλισμά της όμως καταπολεμά τα φουσκώματα και τη δυσπεψία και αυξάνει την όρεξη. Επιπλέον, έχει αντισηπτική δράση και είναι πολύτιμη για το συνάχι και τη βρογχίτιδα. Το δαφνέλαιο, πάλι, είναι κατάλληλο για τους ρευματισμούς, ενώ φαίνεται ότι καταπολεμά την τριχόπτωση και διατηρεί το χρώμα των μαλλιών μας λαμπερό.

loading...

Δενδρολίβανο

Εκτός του ότι αρωματίζει μοναδικά τα ψάρια και τις σούπες, θεωρείται ότι τονώνει τη σεξουαλική λειτουργία και το συκώτι, ενώ πιστεύεται ότι βοηθά στη μείωση της χοληστερίνης και αναζωογονεί τον κουρασμένο οργανισμό. Όταν προστίθεται σε διάφορα παρασκευάσματα ανακουφίζει από τον πονόδοντο, ενώ φαίνεται ότι δρα και κατά της τριχόπτωσης και της πιτυρίδας.

Δυόσμος

Του αποδίδονται πολλές ευεργετικές ιδιότητες, όπως η καταπολέμηση των πόνων του στομάχου, της ναυτίας, του λόξιγκα και της δυσπεψίας, ενώ ενδέχεται να μειώνει αϋπνίες, ημικρανίες και ταχυπαλμίες. Γι’ αυτό μην ξεχνάς να τον χρησιμοποιείς όσο μπορείς σε κεφτέδες, μυζηθρόπιτες, σάλτσες κ.λπ.

Θυμάρι

Εξαιρετικό φυτό και από τα καλύτερα αντισηπτικά και τονωτικά βότανα. Το εκχύλισμά του προλαμβάνει το κρύωμα, ρίχνει τον πυρετό και καταπολεμά τη γρίπη, τις εντερικές διαταραχές και τις δερματικές λοιμώξεις. Αντισπασμωδικό των πεπτικών οδών, διευκολύνει την πέψη και ηρεμεί τις νευρικές συσπάσεις του στομάχου και του εντέρου. Δε συνιστάται η χρήση του από υπερτασικούς, γιατί ανεβάζει την αρτηριακή πίεση. Στη μαγειρική θεωρείται από τα καλύτερα μυρωδικά για το ψητό κρέας.

Μέντα 

Υπάρχουν πάρα πολλές ποικιλίες. Περιέχει μια δροσιστική ουσία, τη μενθόλη. Είναι εξαιρετικά αντισηπτική, καταπολεμά το συνάχι, τη γρίπη και τον πονόλαιμο. Είναι επίσης χωνευτική, ηρεμιστική σε μικρή δόση και αφροδισιακή σε μεγάλες δόσεις. Τα αιθέρια έλαια από αυτά τα φυτά έχουν εξαιρετική αξία στον αρωματισμό αρκετών προϊόντων (οδοντόπαστες, τσίχλες κ.λπ.)

Κρόκος

Δίνει τέλειο χρώμα στο ριζότο και τις σούπες σου, ενώ μπορείς άνετα να το διαλύσεις και στο τσάι σου ή σε άλλα ροφήματα. Δε θα χάσεις αν το βάλεις στην καθημερινή σου διατροφή, καθώς σύμφωνα με πολλές έρευνες έχει αντικαρκινικές, αντιοξειδωτικές, αντιφλεγμονώδεις και καρδιοπροστατευτικές ιδιότητες (φαίνεται ότι συμβάλλει στον έλεγχο της χοληστερίνης). Επίσης, πρόσφατα στοιχεία έδειξαν ότι μπορεί να έχει αγχολυτική και αντικαταθλιπτική δράση, καθώς και δράση έναντι της νόσου του Aλτσχάιμερ.

Πιπέρι

Πάει παντού και δε θα πιστέψεις πόσα πράγματα κάνει εκτός από το να νοστιμίζει όλα μας τα φαγητά. Η καυτερή γεύση του οφείλεται στην πιπερίνη, η οποία έχει ευεργετική δράση στο πεπτικό σύστημα. Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύεται, δεν αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης πεπτικού έλκους, αλλά τον μειώνει (πάντα όταν καταναλώνεται σε λογική ποσότητα), αδρανοποιώντας τα βακτήρια που είναι υπεύθυνα για την πρόκλησή του. Μάλιστα, ο συνδυασμός του με το κρέας διευκολύνει την πέψη του λίπους και των πρωτεϊνών του. Χάρη στην πιπερίνη, την κουρκουμίνη αλλά και την καψαϊκίνη που επίσης περιέχει, διαθέτει αντιοξειδωτικές και αντιβακτηριακές ιδιότητες, ενώ έχει και αντιφλεγμονώδη και αντιθρομβωτική δράση. Επιπλέον τα συστατικά του ενισχύουν το ανοσοποιητικό και φαίνεται να λειτουργούν και ως φυσικά αναλγητικά, ενώ τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν οι έρευνες που συνδέουν την καψαϊκίνη με την καταπολέμηση του καρκίνου. Τέλος, το μαύρο πιπέρι αποτελεί εξαιρετική πηγή σιδήρου (1 κουταλάκι δίνει περίπου το 5% της απαραίτητης ημερήσιας δόσης) και μαγγανίου (1 κουταλάκι δίνει περίπου το 8% της απαραίτητης ημερήσιας δόσης), ενώ το κόκκινο και το πράσινο είναι πηγές βιταμινών Α και C.

Αξίζει να δείτε...

Δείτε μερικές απορίες σχετικά με τα σνακ!

Τα τρώμε μεταξύ των γευμάτων για να μας «κρατήσουν». Ξέρουμε, όμως, να τα διαλέγουμε σωστά; …