Τετάρτη , Οκτώβριος 24 2018
Home / Διατροφική Αξία / Τα εκπληκτικά τρόφιμα που βοηθάνε στον ύπνο!
Young couple sleeping embraced

Τα εκπληκτικά τρόφιμα που βοηθάνε στον ύπνο!

Ο ύπνος έχει στόχο την ξεκούραση του σώματος και του πνεύματος, επίσης την αποκατάσταση των φθορών στα κύτταρα που προκλήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Ο οργανισμός αποτελείται από κύτταρα όπου η αποκατάσταση των φθορών τους επιτυγχάνεται μόνο κατά την διάρκεια του ύπνου. Για παράδειγμα αν ένα βράδυ δεν κοιμηθούμε, η αναπλήρωση μεταφέρεται για την επόμενη νύχτα.

Ο καθένας έχει προσωπικό ρυθμό στον ύπνο, όμως διάφορες αιτίες, ψυχολογικές και ορμονικές, περιβαλλοντικές μπορούν να παρενοχλήσουν την ισορροπία του. Όλοι ξεχνάμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η καθημερινή μας διατροφή στον ύπνο, καθώς ο μεταβολισμός των τροφών (δηλ.η ποσότητα και η ποιότητα των βιταμινών, πρωτεϊνών και των ιχνοστοιχείων που απορροφούνται από τον οργανισμό) είναι στενά συνδεδεμένος με την χαλάρωση των μυών, τη σεροτονίνη και την αδρεναλίνη που είναι οι βασικότεροι ρυθμιστές για την ηρεμία ή το άγχος.

Ποιο είναι το μυστικό για να κοιμάστε 7 έως 8 γεμάτες ώρες;

 Για καλό ύπνο περιορίστε την ποσότητα τροφής και θερμίδων κατά το βραδινό γεύμα και προσπαθήστε να μην τρώτε μετά τις 21.00 μμ. Το φαγητό, όταν καταναλώνεται αργά το βράδυ, προκαλεί ακατάστατο ύπνο, αφού εκκρίνονται ινσουλίνη και άλλα πεπτικά υγρά. Προτιμήστε να φάτε 3-4 ώρες πριν τον ύπνο, γιατί κατά την διάρκεια της χώνεψης ο οργανισμός δαπανά τεράστια ποσά ενέργειας, τα οποία στερεί από τους μηχανισμούς αναπλήρωσης των κυτταρικών φθορών.

Κατευθυνθείτε προς την κουζίνα σας και απολαύστε μία από τις πιο κάτω τροφές. Χαλαρώνουν τους τεταμένους μύες, ησυχάζουν το μυαλό από την ένταση και επίσης ενεργοποιούν τις ηρεμιστικές, υπνωτικές ορμόνες, όπως είναι η σεροτονίνη και η μελατονίνη.

Ροδάκινο: περιέχει φώσφορο και νιασίνη, είναι κατάλληλο για όσους βρίσκονται σε υπερένταση και αν τρώγεται το βράδυ ευνοεί τον ύπνο ιδιαίτερα εκείνων που νιώθουν εξάντληση.

Μπανάνες: Στην ουσία αποτελούν ένα υπνωτικό χάπι με φλούδα. Εκτός από τη μικρή ποσότητα των καταπραϋντικών μελατονίνης και σεροτονίνης, οι μπανάνες περιέχουν και μυοχαλαρωτικό μαγνήσιο.

Βερίκοκο: έχει καλή περιεκτικότητα καλίου, βρωμίου και βιταμινών της συμπλέγματος Β. Παρουσιάζει σημαντική διατροφική και διαιτητική αξία και είναι το κατεξοχήν ηρεμιστικό φρούτο. Ενδείκνυται για καταστάσεις έντασης, αϋπνίας και ψυχοσωματικών ασθενειών, στις αναρρώσεις, στις περιπτώσεις όπου χρειάζεται αύξηση των αλκαλικών και κατά την περίοδο της ανάπτυξης. Βοηθάει και σαν ξηρό φρούτο.

Χαμομήλι: Ο λόγος που το χαμομήλι συνηθίζεται τόσο πολύ πριν από τον ύπνο είναι ότι διαθέτει ήπιες καταπραϋντικές ιδιότητες – είναι το τέλειο φυσικό αντίδοτο για τα ανήσυχα μυαλά και σώματα.

Βρώμη: δημητριακό που δυναμώνει το νευρικό σύστημα, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας μεταλλικών αλάτων και βιταμινών, καθώς και πολύτιμων ιχνοστοιχείων, όπως το κοβάλτιο και ο ψευδάργυρος. Η βρώμη δεν θεωρείται ηρεμιστική, γιατί τονώνει το νευρικό σύστημα, αλλά είναι η ιδανική τροφή για το άτομο το όποιου δεν μπορεί να κοιμηθεί ή βρίσκεται σε υπερένταση εξαιτίας έντονης πνευματικής δραστηριότητας. Επίσης ενδείκνυται για τους αθλητές, τους μαθητές και για όλους εκείνους που έχουν ανάγκη συγκέντρωσης.

loading...

Ζεστό γάλα: Δεν είναι μύθος. Το γάλα περιέχει κάποια ποσότητα τρυπτοφάνης – ένα αμινοξύ που έχει καταπραϋντικές ιδιότητες καθώς και ασβέστιο που βοηθά τον εγκέφαλο να χρησιμοποιήσει την τρυπτοφάνη. Επιπρόσθετα, υπάρχει η ψυχολογική επιστροφή στη νηπιακή ηλικία, όταν ένα μπουκάλι ζεστό γάλα σήμαινε «ηρέμησε, όλα είναι καλά».

 

Μέλι: Στάξτε λίγο μέλι στο ζεστό γάλα ή στο τσάι. Η πολλή ζάχαρη είναι διεγερτική, αλλά λίγη γλυκόζη δίνει εντολή στον εγκέφαλό σας να απενεργοποιήσει την ορεξίνη, ένα νευροδιαβιβαστή που ανακαλύφθηκε πρόσφατα και σχετίζεται με την εγρήγορση.

Μήλο: περιέχει μια καλή ποσότητα απλών σακχάρων, πηκτίνη, μεταλλικά άλατα, μηλικό και κιτρικό οξύ. Έχει αντιοξειδωτική δράση, διουρητική, αντιδιαρροϊκη και ηρεμιστική, αυτή η τελευταία ιδιότητα του το καθιστά εξαιρετικό φρούτο για το βράδυ. Το πιο «ηρεμιστικό» μήλο είναι της ποικιλίας Stayman, που διακρίνονται από το σφαιρικό σχήμα τους, την τραγανότητα τους και την ελαφρώς ξινή γεύση τους. Είναι μήλα πλούσια σε ταρταρικό οξύ, μαγνήσιο και ψευδάργυρο. Ένα μήλο είναι κατάλληλο για άτομα αγχώδη που δυσκολεύονται να κοιμηθούν και για άτομα με προβλήματα δυσπεψίας.

Πατάτες: Μια μικρή ψητή πατάτα δε θα επιβαρύνει τη γαστροοισοφαγική οδό σας και ταυτόχρονα απομακρύνει τα οξέα που μπορεί να εμποδίσουν την τρυπτοφάνη που προκαλεί χασμουρητό. Για να αυξήσετε τα καταπραϋντικά αποτελέσματα, λιώστε την με ζεστό γάλα.

Λάχανο: περιέχει μεταλλικά άλατα (π.χ.κάλιο), βιταμίνες και είναι πλούσιο σε φολικό οξύ, μια σημαντική ουσία κατά των αιμορραγιών και χρήσιμη για τη χαλάρωση του νευρικού συστήματος και για την καλή του λειτουργία. Έχει ιδιότητες καθαρτικές, διουρητικές και αντιοξειδωτικές και ενδείκνυται για τη θεραπεία γαστροεντερικών ενοχλήσεων. Ενδείκνυται ιδιαίτερα για άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα αϋπνίας και ενδείκνυται για τη θεραπεία ερεθισμών της αναπνευστικής οδού. Το λάχανο μπορεί να θεωρηθεί ως καθαρτικό-ηρεμιστικό.

Αμύγδαλα: Μια χούφτα από αυτούς τους υγιεινούς για την καρδιά ξηρούς καρπούς μπορεί να προκαλέσει νύστα καθώς περιέχουν τρυπτοφάνη αλλά και μια καλή δόση από μυοχαλαρωτικό μαγνήσιο.

Λιναρόσποροι: Όταν τα πράγματα πάνε στραβά και η κατάθλιψη σας κρατάει ξύπνιους, δοκιμάστε να προσθέσετε στο βραδινό σας γεύμα 2 κουταλιές της σούπας με αυτούς τους υγιεινούς μικρούς σπόρους. Είναι πλούσιοι σε λιπαρά οξέα ωμέγα-3, ένα φυσικό τονωτικό για τη διάθεσή σας.

Ψωμί ολικής αλέσεως: Μια φέτα φρυγανισμένου ψωμιού με το τσάι και το μέλι σας θα απελευθερώσει ινσουλίνη, η οποία βοηθά την τρυπτοφάνη να φτάσει στον εγκέφαλο, όπου μετατρέπεται σε σεροτονίνη και απαλά μας μουρμουρίζει «είναι ώρα για ύπνο».

Γαλοπούλα: Είναι η πιο διάσημη πηγή τρυπτοφάνης στην οποία αποδίδονται και «όλοι οι ελαφριοί ύπνοι των Ευχαριστιών». Αυτό όμως αποτελεί απλά λαϊκό μύθο. Η τρυπτοφάνη δουλεύει όταν το στομάχι είναι άδειο κι όχι παραγεμισμένο και όταν υπάρχουν κάποιοι υδατάνθρακες τριγύρω κι όχι τόνοι πρωτεΐνης. Αλλά, αν το βράδυ βάλετε μια ή δύο λεπτές φέτες πάνω σε ψωμί ολικής αλέσεως, τότε έχετε στην κουζίνα σας ένα από τα καλύτερα υπνωτικά.

 

Αξίζει να δείτε...

Δείτε μερικές απορίες σχετικά με τα σνακ!

Τα τρώμε μεταξύ των γευμάτων για να μας «κρατήσουν». Ξέρουμε, όμως, να τα διαλέγουμε σωστά; …