Σάββατο , Οκτώβριος 20 2018
Home / Δίαιτα / Τί συμβαίνει στο σώμα μας όταν τρώμε;

Τί συμβαίνει στο σώμα μας όταν τρώμε;

Tο φαγητό όταν μπαίνει στο σώμα μας, τότε αυτό αρχίζει να εκκρίνει ινσουλίνη, μια ορμόνη που βοηθά στη διατήρηση του σακχάρου στο αίμα (γλυκόζη) υπό έλεγχο. Η ινσουλίνη παράγεται από το πάγκρεας. Καθώς τρώμε, περισσότερη ινσουλίνη απελευθερώνεται, σε απάντηση των υδατανθράκων στο γεύμα. Η ινσουλίνη απελευθερώνεται όταν τρώμε τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνες, αλλά με πιο αργό ρυθμό. Αν το πάγκρεας λειτουργεί σωστά, το ποσό των υδατανθράκων σε ό,τι τρώμε συνήθως καθορίζει πόση ινσουλίνη απελευθερώνεται.

Μπορούμε να αφομοιώσουμε τους υδατάνθρακες,οι οποίοι πηγαίνουν στην κυκλοφορία του αίματος, όπως η γλυκόζη. Για να διατηρήσουμε τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα υπό έλεγχο, η ινσουλίνη σηματοδοτεί τα κύτταρα στο σώμα για να προσλαμβάνουν την  γλυκόζη από το αίμα. Τα κύτταρα χρησιμοποιούν μερική από την γλυκόζη για ενέργεια και την  αποθηκεύουν για μελλοντική χρήση. Ο τρόπος που αποθηκεύεται η γλυκόζη εξαρτάται από τον τύπο του κυττάρου που κάνει την αποθήκευση. Τα μυϊκά κύτταρα αποθηκεύουν την γλυκόζη ως γλυκογόνο. Τα ηπατικά κύτταρα αποθηκεύουν κάποια γλυκόζη ως γλυκογόνο και την μετατρέπουν σε λίπος. Τα λιποκύτταρα αποθηκεύουν γλυκόζη ως λίπος.

Μια ειδική σημείωση για την  υψηλή φρουκτόζη σιροπιού καλαμποκιού: Το Σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης-εισήχθη το 1978 και αντικατέστησε την ζάχαρη στα περισσότερα αναψυκτικά από το 1985 περίπου. Συνολική ετήσια κατανάλωση ζάχαρης (η οποία αποκλείει  τις τεχνητές γλυκαντικές ουσίες) αυξήθηκε αμέσως από τα 120  ανά άτομο και 150 κιλά ανά άτομο.Το Σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης έχει φρουκτόζη 55%, 42% γλυκόζη, και 3%  με άλλους υδατάνθρακες.

Ένα σημαντικό γεγονός για τη φρουκτόζη: είναι οι υδατάνθρακες στο σώμα μας και μετατρέπετε σε λίπος πιο εύκολα. Όταν χωνέψουμε το σιρόπι καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη, ένα μεγάλο μέρος της γλυκόζης  καταλήγει στην κυκλοφορία του αίματος, αυξάνοντας τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα σας. Αλλά για τη φρουκτόζη σε σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης η επεξεργασία γίνετε  σχεδόν ολοκληρωτικά στο ήπαρ, το οποίο έχει τα κατάλληλα ένζυμα για να κάνει τη δουλειά. Έτσι,η φρουκτόζη δεν έχει καμία άμεση επίδραση στο σάκχαρο του αίματος και τα επίπεδα ινσουλίνης, αλλά υπάρχουν πολλές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις.

Το συκώτι μας δεν έχει σχεδιαστεί για να επεξεργαστεί την ποσότητα της φρουκτόζης που οι περισσότεροι άνθρωποι τρώνε σήμερα.

Οι καρποί των δέντρων έχουν αρκετά μικρές ποσότητες φρουκτόζης – ένα φλιτζάνι βατόμουρα έχει περίπου 30 θερμίδες φρουκτόζης . Αλλά τα αναψυκτικά ή οι χυμοί με ζαχαρούχο σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης έχουν πολύ υψηλότερα ποσά – 340 γραμ. Pepsi ή Coca-Cola έχει 80 θερμίδες φρουκτόζη, 340 γραμ. χυμό μήλου έχει 85 θερμίδες φρουκτόζη.

Το συκώτι μας ως  απάντηση σε αυτή την πλημμύρα της φρουκτόζης μετατρέπει το μεγαλύτερο μέρος του σε λίπος και να το μεταφέρει στο λιπώδη ιστό. Την ίδια στιγμή, η γλυκόζη που έρχεται με την φρουκτόζη από σιρόπι καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη αυξάνει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα μας και κάνει το σώμα να εκκρίνει ινσουλίνη, η οποία λέει στα λιποκύτταρανα το αποθηκεύσει συμπεριλαμβανομένης της φρουκτόζης που υφίστανται επεξεργασία σε λίπος που προέρχονται από το συκώτι.

loading...

Όσο περισσότερο σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης τρώμε για χρόνια , τόσο περισσότερο το σώμα προσαρμόζεται με τη μετατροπή του σιροπιού καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη σε λίπος. Με την  πάροδο του χρόνου, θα συσσωρευτεί λίπος στο συκώτι (μια κατάσταση που ονομάζεται «λιπώδης νόσος του ήπατος»). Έτσι, ενώ η φρουκτόζη δεν έχει καμία άμεση επίδραση στο σάκχαρο του αίματος και της ινσουλίνης, μετά από λίγα χρόνια, κατά πάσα πιθανότητα θα μας αναγκάσει να αποθηκεύονται οι θερμίδες ως λίπος.

Καθώς η γλυκόζη αφαιρείται από τη ροή του αίματος, τα επίπεδα ινσουλίνης κατεβαίνουν  και τα κύτταρά θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν το λίπος για τα καύσιμα αντί της γλυκόζης.

Υπάρχουν δύο τύποι σωματικού λίπους: λιπαρά οξέα και τριγλυκερίδια.

Τα λιπαρά οξέα είναι αρκετά μικρά για να κινούνται μέσα και έξω από τα κύτταρα και για να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμο για αυτά. Το λίπος αποθηκεύεται μέσα σε λιποκύτταρα ως τριγλυκερίδια, τρία λιπαρά οξέα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Τα τριγλυκερίδια είναι πολύ μεγάλα για να ρέουν διαμέσου των κυτταρικών μεμβρανών και έτσι αποθηκεύονται για μελλοντική χρήση.

Η ινσουλίνη παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στο σώμα μας, όπως και για την αποθήκευση και την χρήση του λίπους και των πρωτεϊνών. Το κάνει αυτό επηρεάζοντας τις ενέργειες των δύο ενζύμων, της λιποπρωτεϊνικής λιπάσης (LPL) και της ευαίσθητης ορμόνης λιπάσης (HSL).

LPL:  κάθεται στην επιφάνεια των κυττάρων και τραβά το λίπος από την κυκλοφορία του αίματος και εντός του κυττάρου. Αν η  LPL είναι σε ένα μυϊκό κύτταρο, τραβά το λίπος εντός του κυττάρου, όπου χρησιμοποιείται ως καύσιμο. Αν η LPL είναι μέσα  σε ένα κύτταρο λίπους, τραβά το λίπος εντός του κυττάρου και το καθιστά πιο παχύ.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η ορμόνη οιστρογόνου καταστέλλει την δραστηριότητα  της LPL σε λιπώδη κύτταρα. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένας λόγος για τον οποίο κάποιες γυναίκες  έχουν αύξηση του σωματικού βάρους μετά την εμμηνόπαυση ή μετά την θεραπεία του καρκίνου του μαστού που μειώνει δραματικά τα επίπεδα των οιστρογόνων. Με λιγότερα οιστρογόνα στον οργανισμό, η LPL μπορεί να τραβήξει περισσότερο λίπος στα λιποκύτταρα και να το αποθηκεύσει εκεί.

Το ένζυμο HSL εργάζεται για να κάνει τα λιποκύτταρα πιο λιτά, με διάσπαση των τριγλυκεριδίων σε λιπαρά οξέα τα οποία στη συνέχεια μπορούν να αποχωρήσουν από το κύτταρο λίπους και να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμο από άλλα κύτταρα. Έτσι, όσο υψηλότερα τα επίπεδα HSL, τόσο περισσότερο λίπος θα σπάσει και θα τα κάψει.

Η ινσουλίνη μειώνει τα επίπεδα HSL ενζύμου, το οποίο σταματά τα τριγλυκερίδια από τη διάσπαση και αυτό σημαίνει περισσότερο λίπος αποθηκεύεται στα λιποκύτταρα. Όταν τα επίπεδα ινσουλίνης είναι ακόμα πιο χαμηλά  το λίπος συσσωρεύεται στα λιποκύτταρα.

Κάποιες έρευνες δείχνουν ότι η διατήρηση των επιπέδων ινσουλίνης σταθερά μπορεί να βοηθήσει μερικούς ανθρώπους να χάσουν βάρος.

Τρώτε υγιεινές πηγές πρωτεϊνών και λίπους (άπαχο κρέας, τα ψάρια, τα πουλερικά και τα καρύδια και τους σπόρους), καθώς και σύνθετους υδατάνθρακες που είναι καλές πηγές βιταμινών και ανόργανων συστατικών  (λαχανικά, φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως) αντί των επεξεργασμένων υδατάνθρακων (γλυκά, ζάχαρη , μπισκότα, κέικ, άσπρο ψωμί, πίτα) διότι μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη πρόσθετης ινσουλίνης.

 

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή …