Τετάρτη , Ιούνιος 20 2018
Home / Βιταμίνες / Τί ακριβώς είναι το φθόριο; Υπάρχουν άμεσα οφέλη για την υγεία μας;

Τί ακριβώς είναι το φθόριο; Υπάρχουν άμεσα οφέλη για την υγεία μας;

Το φθόριο εμφανίζεται φυσικά στο φλοιό της γης, στο νερό και τα τρόφιμα ως αρνητικά φορτισμένο ιόν, φθορίδιο (F). Το φθορίδιο θεωρείται ότι είναι ένα ιχνοστοιχείο επειδή μόνο μικρά ποσά είναι παρόντα στο σώμα (περίπου 2,6 γραμμάρια στους ενηλίκους), και επειδή η καθημερινή απαίτηση για την οδοντική υγεία είναι μόνο μερικά χιλιοστόγραμμα ημερησίως. Περίπου το 95% του συνολικού φθοριδίου του σώματος βρίσκεται στα κόκκαλα και τα δόντια. Αν και ο ρόλος του στην πρόληψη της οδοντικής τερηδόνας (αποσύνθεση δοντιών) είναι ευρέως καθιερωμένος, το φθορίδιο δεν θεωρείται γενικά απαραίτητο μεταλλικό στοιχείο επειδή οι άνθρωποι δεν τον απαιτούν για την ανάπτυξή τους ή για να μείνουν στη ζωή. Εντούτοις, εάν κάποιος θεωρεί την πρόληψη της χρόνιας πάθησης (οδοντική τερηδόνα) ένα σημαντικό κριτήριο στον καθορισμό της αναγκαιότητας, τότε το φθορίδιο θεωρείται σωστά ως απαραίτητο ιχνοστοιχείο.

Το φθόριο συνδέεται με το ασβέστιο και συντελεί στην υγεία των οστών και των δοντιών. Δεν πρέπει να λαμβάνεται από άτομα που πάσχουν από νεφρολιθιάσεις. Βοηθά τον οργανισμό να μάχεται εναντίων των μεταδοτικών ασθενειών και να ανανεώνει γρήγορα τους κατεστραμμένους ιστούς των οστών. Τέλος προλαμβάνει την οστεοπόρωση.
Η έλλειψη φυσικού φθορίου προκαλεί αναιμία, πονοκέφαλο, πρόωρα γηρατειά, δερματοπάθειες και χαλασμένα δόντια.

Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε το μεγάλα οφέλη που προσφέρει το φθόριο στο χαμόγελό μας.Το φθόριο καταπολεμά την τερηδόνα με δύο τρόπους. Πρώτον, απορροφάται και γίνεται μέρος της δομής του αναπτυσσόμενου δοντιού. Δεύτερον, δρα όταν έρχεται σε επαφή με την επιφάνεια του δοντιού, κατά το βούρτσισμα. Το φθόριο προλαμβάνει τη διάβρωση του σμάλτου του δοντιού, της σκληρής επιφάνειας που προστατεύει τα δόντια, από το οξύ που παράγουν τα βακτήρια στην πλάκα. Το φθόριο επιτρέπει ακόμη σε δόντια που έχουν φθαρεί από τα οξέα να αποκαθίστανται με μία διαδικασία που ονομάζεται επαναμετάλλωση. Το φθόριο δεν μπορεί να αποκαταστήσει τις κοιλότητες, αλλά μπορεί να αντιμετωπίσει την τερηδόνα στα πρώιμα στάδια και να προλάβει το σχηματισμό νέων κοιλοτήτων.

loading...

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέση ένα RDA για τον γενικό πληθυσμό . Στις ΗΠΑ, το Συμβούλιο Τροφίμων και Διατροφής όρισε ως Απαραίτητη Πρόσληψη το επίπεδο των 4 mg /ημέρα για τους ενήλικες και χαμηλότερα επίπεδα για τα παιδιά.

Η περιεκτικότητα σε φθορίδιο των περισσότερων τροφίμων είναι χαμηλή (λιγότερο από 0,05 mg/100g) και μπορεί να ποικίλει από μέρος σε μέρος επειδή η περιεκτικότητα του εδάφους σε ορυκτά ποικίλλει γεωγραφικά. Το κύριο μέσο για τη λήψη φθορίου είναι το μαγείρεμα με φθοριούχο νερό. Αφεψήματα τσαγιού, ιδίως εάν έχουν γίνει με φθοριούχο νερό, και ψάρια με φαγώσιμα κόκαλα όπως οι κονσέρβες σολομού είναι δύο σημαντικές πηγές φθορίου. Καλές πηγές φυσικού φθορίου θεωρούνται ακόμη τα παντζάρια, λάχανο, μουρουνέλαιο, αντίδια, σκόρδο, μαϊντανός, ηλιόσποροι, ηλιέλαιο.

Η ανεπάρκεια φθορίου στον οργανισμό προκαλεί τερηδόνα στα δόντια, ενώ η αυξημένη ποσότητα προκαλεί φθορίαση. Όταν ανευρίσκεται σε πολύ μεγάλες ποσότητες είναι επικίνδυνο, γιατί δεσμεύει πολλά βιολογικά χρήσιμα στοιχεία (φώσφορο, ασβέστιο, μαγνήσιο κ.α.) οπότε διαταράσσεται το ισοζύγιό τους στον οργανισμό.

Το διαλυτό φθόριο απορροφάται κατά ένα μεγάλο ποσοστό από το ανθρώπινο σώμα. Η βιοδιαθεσιμότητα του φθορίου στις στερεές τροφές μειώνεται και φθάνει στο 50-80%. Επίσης το φθόριο που είναι συνδεδεμένο με πρωτεΐνες απορροφάται ακόμα λιγότερο. Γενικά, το μεγαλύτερο μέρος του φθοριδίου στα τρόφιμα ή στο νερό που καταπίνεται εισάγεται γρήγορα στην κυκλοφορία του αίματος μέσω της πεπτικής οδού. Εντούτοις, το ποσό που εισάγεται στην κυκλοφορία του αίματος εξαρτάται επίσης από τους παράγοντες όπως το πόσο φθόριο καταναλώθηκε και το πόσο καλά το φθορίδιο διαλύεται στο νερό. Παράγοντες όπως η ηλικία και η κατάσταση της υγείας έχουν επιπτώσεις στο τι συμβαίνει στο ιόν φθοριδίου όταν είναι στο σώμα σας.

Αξίζει να δείτε...

Δείτε μερικές απορίες σχετικά με τα σνακ!

Τα τρώμε μεταξύ των γευμάτων για να μας «κρατήσουν». Ξέρουμε, όμως, να τα διαλέγουμε σωστά; …