Παρασκευή , Ιούνιος 22 2018
Home / Διατροφή / Ρευματοειδής αρθρίτιδα: Η καλύτερη διατροφή για λιγότερο πόνο

Ρευματοειδής αρθρίτιδα: Η καλύτερη διατροφή για λιγότερο πόνο

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΡΕΥΜΑΤΟΕΙΔΗΣ ΑΡΘΡΙΤΙΔΑ;

Η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι και η πιο συχνή μορφή φλεγμονώδους αρθρίτιδας. Πρόκειται για μια χρόνια πάθηση που χαρακτηρίζεται από επίμονη φλεγμονή των αρθρώσεων. Η φλεγμονή είναι αποτέλεσμα της παρέμβασης του ανοσοποιητικού συστήματος. Αν και τα αίτια για την ρευματοειδή αρθρίτιδα παραμένουν άγνωστα, θεωρείται αυτοάνοση ασθένεια, όπου το ανοσοποιητικό σύστημα αρχίζει να επιτίθεται στους ίδιους τους ιστούς του σώματος. Τα βασικά συμπτώματα είναι γενική αδιαθεσία, κούραση και κατάθλιψη. Για τη θεραπεία στα πρώτα στάδια της πάθησης χρησιμοποιούνται μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη (ΜΣΑΦ).

Όταν το ανοσοποιητικό σύστημα αντιμετωπίζει κάποια λοίμωξη, τα σιτευτικά κύτταρα (μαστοκύτταρα) απελευθερώνουν την ουσία ισταμίνη που αυξάνει τη ροή του αίματος και προκαλεί κοκκίνισμα (ερυθρότητα) και αίσθηση θερμότητας. Τα αιμοφόρα αγγεία πάνω από την άρθρωση διαστέλλονται, ενώ αυτά που βρίσκονται από κάτω συστέλλονται και η άρθρωση διογκώνεται. Ο συνδυασμός της διόγκωσης του ιστού και των ουσιών που απελευθερώνουν τα λευκοκύτταρα διεγείρει τις νευρικές απολήξεις και προκαλεί πόνο.Έπειτα από μεγάλη χρονική περίοδο, η φλεγμονή αυτή προκαλεί μη αναστρέψιμη βλάβη.

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ

Το φύλο, η γενετική προδιάθεση και η ηλικία είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες κινδύνου. Άλλοι παράγοντες είναι το κάπνισμα (όχι μόνο το μανιώδες), η παχυσαρκία και το ιστορικό μεταγγίσεων αίματος. Στις γυναίκες, η πρώιμη εμμηνόπαυση μπορεί να αποτελεί έναν επιπλέον παράγοντα.

ΠΡΟΣΒΑΛΛΕΙ ΜΟΝΟ ΤΙΣ ΑΡΘΡΩΣΕΙΣ;

Η φλεγμονώδης αρθρίτιδα προσβάλλει και άλλα σημεία του σώματος εκτός από τις αρθρώσεις. Ρευματοειδή οζίδια μπορεί να εμφανιστούν στο δέρμα, εξαιτίας παρατεταμένης πίεσης σε διάφορα σημεία, όπως οι αγκώνες. Τα μάτια και το στόμα μπορεί να παρουσιάσουν ξηρότητα, ενώ η φλεγμονή των αιμοφόρων αγγείων μπορεί να προκαλέσει βλάβες στα όργανα που αυτά εξυπηρετούν, όπως η καρδιά και οι πνεύμονες. Όσοι πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα αισθάνονται γενική αδιαθεσία, τρομακτική κούραση και κατάθλιψη.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ;

Η εξεύρεση τακτικών για αποτελεσματικότερη διαχείριση των συμπτωμάτων είναι απαραίτητη σε ασθενείς που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Αν και δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο θεραπευτικό πλάνο που να εγγυάται την ανακούφιση από τον πόνο, την ακαμψία και την κόπωση, ορισμένες τροφές βοηθούν στην καταστολή της φλεγμονής που παρατηρείται στη συγκεκριμένη νόσο.

Καλό θα είναι οι ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα να ακολουθούν ένα διατροφικό πλάνο στα πρότυπα της μεσογειακής διατροφής, δηλαδή να καταναλώνουν πολλά φρούτα, λαχανικά, προϊόντα ολικής άλεσης, υγιεινά λιπαρά (π.χ. ελαιόλαδο και ξηρούς καρπούς), όσπρια και ψάρι.

loading...

Όλες οι παραπάνω διατροφικές ομάδες παρέχουν θρεπτικά συστατικά που συμβάλλουν στον έλεγχο της φλεγμονής στο σώμα. Τα φρούτα, τα λαχανικά και τα προϊόντα ολικής άλεσης είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, ενώ το ψάρι περιέχει Ω-3 λιπαρά οξέα. Τα φρούτα και τα λαχανικά με πολύ έντονο χρώμα, όπως τα μούρα, τα καρότα, οι τομάτες, οιγλυκοπατάτες, τα πορτοκάλια και το μπρόκολο, είναι αυτά με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικές ουσίες, ενώ τα ψάρια με τα περισσότερα Ω-3 λιπαρά οξέα είναι ο σολομός, η ρέγκα, οι σαρδέλες και οι αντζούγιες.

Θα πρέπει επίσης να προτιμάται η κατανάλωση ελαιόλαδου έναντι άλλων ελαίων ή βουτύρου.

ΠΟΙΕΣ ΤΡΟΦΕΣ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΑΙ;

Γαλακτοκομικά προϊόντα

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα μπορούν να συμβάλουν στον πόνο της αρθρίτιδας λόγω του τύπου της πρωτείνης που περιέχουν. Σύμφωνα με τον οργανισμό Physicians Committee for Responsible Medicine, για μερικούς ανθρώπους η πρωτεΐνη αυτή μπορεί να ερεθίσει τον ιστό γύρω από τις αρθρώσεις. Ορισμένοι πάσχοντες από αρθρίτιδα είδαν καλά αποτελέσματα ακολουθώντας διατροφή που είναι βασισμένη στα λαχανικά και περιέχει ελάχιστα ζωικά προϊόντα. Αντί να πάρετε πρωτεΐνη από το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, μπορείτε να τη βρείτε σε λαχανικά όπως το σπανάκι, οι ξηροί καρποί, το τόφου, τα φασόλια, οι φακές και η κινόα.

Αλάτι και συντηρητικά

Πολλές τροφές περιέχουν υπερβολικό αλάτι και άλλα συντηρητικά για να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στα ράφια των καταστημάτων. Για κάποιους ανθρώπους, η υπερβολική κατανάλωση αλατιού μπορεί να οδηγήσει σε φλεγμονή των αρθρώσεων. Διαβάστε τις ετικέτες των συσκευασμένων τροφών για να αποφύγετε τα συντηρητικά και τα πρόσθετα. Αποφεύγετε τα έτοιμα γεύματα. Αν και είναι βολικά, τα γεύματα που ετοιμάζονται στα μικροκύματα είναι συχνά πολύ υψηλά σε νάτριο.

Σάκχαρα και επεξεργασμένοι υδατάνθρακες

Οι υψηλές ποσότητες σακχάρων στην διατροφή σας οδηγούν επίσης σε αύξηση των τοξινών AGE στον οργανισμό σας. Περιορίστε στο ελάχιστο τα γλυκά, τις επεξεργασμένες τροφές, τις τροφές με λευκό αλεύρι που έχουν ετοιμαστεί σε υψηλές θερμοκρασίες (πχ σφολιάτες, τυρόπιτες κλπ) και τα αναψυκτικά, για να μειώσετε τον πόνο της αρθρίτιδας.

Αλκοόλ και κάπνισμα

Το κάπνισμα και η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσουν σε μια σειρά προβλημάτων υγείας, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων που μπορεί να επηρεάσουν τις αρθρώσεις σας. Οι καπνιστές διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για την εκδήλωση ρευματοειδούς αρθρίτιδας (ενώ όσοι καταναλώνουν αλκοόλ έχουν υψηλότερο κίνδυνο για την ανάπτυξη ουρικής αρθρίτιδας).

 

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή …