Κυριακή , Δεκέμβριος 17 2017
Home / Διατροφή / Πώς θα μάθουμε τα παιδιά μας να τρέφονται σωστά;
Two smiling kids mixing salad, isolated on white

Πώς θα μάθουμε τα παιδιά μας να τρέφονται σωστά;

Πολλές μαμάδες θεωρούν ότι η υγιεινή διατροφή είναι ακριβή και θέλοντας να κάνουν οικονομία, δικαιολογούν την κατανάλωση κακής ποιότητας, ανθυγιεινών τροφών. Αυτό είναι όμως ένα λάθος που κρύβει παγίδες επειδή η κακή διατροφή έχει πολύ μεγαλύτερο κόστος καθώς επηρεάζει την υγεία, την διάθεση, την παραγωγικότητα και την ψυχική υγεία όλης της οικογένειας.

Αν όμως εκπαιδευτούμε διατροφικά και μάθουμε να ψωνίζουμε έξυπνα, μπορούμε και να εξοικονομήσουμε πολλά χρήματα και να βελτιώσουμε την διατροφή μας σε οικογενειακό επίπεδο. Σκοπός είναι όλη η οικογένεια και πάνω από όλους τα μικρά παιδιά, να τρώνε έξυπνα, δηλαδή νόστιμα, υγιεινά και οικονομικά.

 

Nόστιμα και υγιεινά

Είναι πανεύκολο να ικανοποιήσεις τη γεύση των παιδιών. Πολύ αλάτι, πολλή ζάχαρη, πολλά ζωικά λιπαρά και… ό,τι και να σερβίρεις ωραίο είναι! Το δύσκολο είναι να ικανοποιήσεις τα παιδιά προσφέροντας τους ένα φαγητό πραγματικά υγιεινό. Να τα κάνεις να… ξερογλείφονται τρώγοντας μπρόκολο χωρίς να χρειαστεί να το «σκοτώσεις» μαγειρεύοντας το με κρέμα γάλακτος, πολύ αλάτι, μπέικον και 3 είδη τυριών. Αφιέρωσε χρόνο για να μάθεις πως να παντρεύεις τους μαγειρικούς και διατροφικούς κανόνες και να εντοπίσεις τη χρυσή τομή του νόστιμου και του υγιεινού. Βοήθησε τα παιδιά να καταλάβουν τα οφέλη της υγιεινής διατροφής για να ζητάνε από μόνα φαγητό που τους δίνει δύναμη και τους κάνει να νιώθουν όμορφα.

Όχι επεξεργασμένα

Αποφύγετε τα επεξεργασμένα πακεταρισμένα τρόφιμα. Μπορεί το να μαγειρέψεις με αληθινά υλικά στην αρχική τους μορφή να είναι πιο χρονοβόρο αλλά είναι πιο οικονομικό, πιο υγιεινό και πολύ πιο δημιουργικό. Φτιάξε σάλτσα από αληθινές ντομάτες αντί για κέτσαπ. Μαγείρεψε ολόκληρο ψάρι αντί για κροκέτες, φτιάξτε δικά σας κουλουράκια αντί για έτοιμα του εμπορίου. Μην χρησιμοποιείτε ραφιναρισμένα τρόφιμα χωρίς θρεπτικά συστατικά όπως το άσπρο αλεύρι, η άσπρη ζάχαρη και τα φυτικά υδρογονωμένα έλαια. Είναι κενές θερμίδες που δεν μας προσφέρουν τίποτα παρά μόνο προβλήματα υγείας. Επιλέξτε τα πιο αληθινά, ολόκληρα και ανεπεξέργαστα προϊόντα που μπορείτε να βρείτε.

Συμμετοχή στο μαγείρεμα

Όταν τα παιδιά συμμετέχουν στο μαγείρεμα, τρώνε το φαγητό που φτιάξανε ότι και αν είναι αυτό. Επίσης μαθαίνουν πως φτιάχνεται το κάθε τι που τρώνε και εκτός των άλλων, τους ανοίγει και η όρεξη καθώς μαγειρεύουν. Ζητήστε από τα παιδιά να σας βοηθήσουν στο μαγείρεμα και στην προετοιμασία του δείπνου. Αν εσείς τρώτε συνεχώς έτοιμα φαγητά και delivery, τα παιδιά θα αποκτήσουν πολύ κακή σχέση με την κουζίνα και θα κάνουν ότι και εσείς, όταν μεγαλώσουν. Τα παιδιά τρώνε με μεγαλύτερη όρεξη κάτι που έχουν μαγειρέψει. Όταν κάνουμε εργαστήρια μαγειρικής, ότι και αν μαγειρέψουμε, θα «εξαφανιστεί», ακόμα και σαλάτες, λαχανικά, όσπρια, δημητριακά ολικής, χυμούς και υγιεινά σνακ. Όταν το παιδί συμμετέχει στην διαδικασία του φαγητού, συμμετέχει εύκολα και στην κατανάλωσή του.

Νερό

Αντικαταστήστε όλα τα ζαχαρούχα αναψυκτικά με νερό ή φρέσκους φυσικούς χυμούς φρούτων. Εξηγήστε στα παιδιά ότι εκτός από κακό στην υγεία τους κάνουν και κακό στο περιβάλλον λόγω της συσκευασίας. Αγοράστε στο παιδί σας ένα μεταλλικό παγουράκι και γεμίζετε το στο σπίτι με φιλτραρισμένο νερό. Είναι η πιο σίγουρη επιλογή.

Φρούτα και λαχανικά «σε απόσταση βολής»

Βάλτε φρούτα εποχής σε ένα μεγάλο μπολ στο τραπέζι της κουζίνας ή στο σαλόνι και ενθαρρύνετε τα παιδιά να πάρουν αν πεινάσουν. Είναι καλό τα παιδιά να ζουν σε περιβάλλον το οποίο έχουν οπτική επαφή με υγιεινά τρόφιμα. Κόψτε λαχανικά (καρότα, αγγούρια, πιπεριές) σε σπιρτάκια και βάλτε τα σε σακουλάκια που θα τοποθετήσετε στο ψυγείο στο ύψος των παιδιών, ώστε να μπορούν εύκολα να τα βρουν και να τα φάνε οποιαδήποτε στιγμή. Μην «κρύβετε» λαχανικά, όσπρια και άλλες υγιεινές τροφές μέσα σε συνταγές για να μην καταλαβαίνει το παιδί τι τρώει. Σημασία έχει το παιδί να μάθει αγαπάει και να αναγνωρίζει αυτά τα τρόφιμα για να μπορεί στο μέλλον να τα επιλέγει από μόνο του.

loading...

Ποικιλία τροφίμων

Η ποικιλία στα τρόφιμα που καταναλώνονται είναι αυτή που θα εξασφαλίσει την επάρκεια σε θρεπτικά συστατικά αφού κανένα τρόφιμο δεν περιέχει από μόνο του όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός. Η συμμετοχή των παιδιών τόσο στην αγορά των τροφίμων, όσο και στην παρασκευή των γευμάτων, σε κάποιες περιπτώσεις βοηθά στο να διευρύνουν τις γευστικές τους προτιμήσεις.

Υγιεινό κολατσιό

Τι μπορεί να φάει το παιδί στo σχολείο ή την εκδρομή, το διάλειμμα του σινεμά ή όταν χρειάζεται λίγη ενέργεια ανάμεσα από τα γεύματα; Υπάρχουν εξαιρετικές πρακτικές λύσεις μπορούν να έχουν μαζί τους. Που αρέσουν γευστικά αλλά και είναι υγιεινές και ευεργετικές για το σώμα. Το σημαντικό είναι να γίνονται επιλογές που προσφέρουν την απαραίτητη ενέργεια και τα θρεπτικά συστατικά για να είναι το παιδί πάντα γεμάτο υγεία, ζωντάνια και ενέργεια!

Μερικές ιδέες: Φρούτα, χυμοί, δημητριακά, ξηροί καρποί, ελαφρύ γιαούρτι, σάντουιτς με ψωμί ολικής, σπιτικές μπάρες δημητριακών, λαχανικά με υγιεινό ντιπ κα. Το σημαντικό είναι τα παιδιά από μόνα τους να μάθουν να επιλέγουν σωστά και να προτιμούν τις υγιεινές επιλογές που τους χαρίζουν υγεία, δύναμη και ενέργεια. Αν το παιδί μάθει να ξεχωρίζει τα καλά σνακ τότε είναι βέβαιο ότι θα τραφεί σωστά ακόμα και αν χρειαστεί να αγοράσει κάτι απ’ έξω.

Ολικής

Επιλέξτε τα προϊόντα ολικής άλεσης, όπως μαύρο ψωμί, σκούρα μακαρόνια, άγριο ρύζι, πλιγούρι και δημητριακά ολικής. Μάθετε στο παιδί να τα προτιμά και να τα ζητά. Κάτι που μπορείτε να λέτε είναι ότι τα ολικής δίνουν ενέργεια για όλη μέρα. Ρωτήστε τα παιδιά αν θέλουν να έχουν ενέργεια για όλη μέρα και όταν πουν «ναι», πείτε ότι για αυτό το λόγο επιλέγετε προϊόντα ολικής στο πρωινό, για σνακ και στα υπόλοιπα γεύματα που φτιάχνετε εσείς.

Ωμό το λάδι

Όλοι γνωρίζουμε ότι το ελαιόλαδο είναι ευεργετικό. Όταν όμως μαγειρευτεί μπορεί να γίνει ακόμα και βλαβερό. Μαγειρέψτε χωρίς λάδι τα φαγητά, όπως όσπρια και λαχανικά, και προσθέστε το λάδι στο τέλος. Πείτε στο παιδί γιατί το κάνετε αυτό έτσι ώστε όταν μεγαλώσει και μαγειρεύει να ακολουθήσει το παράδειγμά σας και όχι αυτά που βλέπει συνήθως στην τηλεόραση. Πείτε αυτό με κάθε ευκαιρία έτσι ώστε να το μάθει να το λέει και το παιδί:

«Όταν το λάδι το τρώμε ωμό είναι πιο ευεργετικό. Όταν το λάδι το καίμε γίνεται κακό.»

Αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά είναι απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού των παιδιών. Βοηθούν στο να μην αρρωσταίνουν και στο να διατηρούνται σε άψογη φυσική κατάσταση. Πείτε στα παιδιά ότι τα φρούτα, τα λαχανικά, οι σαλάτες, τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, τα μυρωδικά και τα μπαχαρικά έχουν μεγάλες συγκεντρώσεις αντιοξειδωτικών. Εξηγήστε με πολύ απλά λόγια ότι η οξείδωση του οργανισμού είναι κάτι κακό που πρέπει να αποτρέψουμε με κάθε τρόπο. Για να βοηθήσουμε το σώμα μας να την αποτρέψει πρέπει να τρώμε τροφές με αντιοξειδωτικά που μας βοηθάνε να είμαστε γεροί και δυνατοί.

Όσο θέλουν

Επιτρέψτε τα παιδιά να ακολουθήσουν το ένστικτό τους και να αποφασίσουν τα ίδια πόσο θέλουν να φάνε. Μην τα πιέζετε να φάνε περισσότερο από όσο θέλουν. Μην τους δημιουργείτε ενοχές αν αφήσουν φαγητό. Δεν είναι κακό, αν νοιώθουν ότι έχουν χορτάσει. Είναι πολύ χειρότερο, μα την αλήθεια, να γίνουν παχύσαρκα. Τα παιδιά, όταν πεινάνε αληθινά, τρώνε και – πιστέψτε με – δε χρειάζονται καμιά βοήθεια σ’ αυτό. Το σημαντικό είναι να μην τρώνε σνακ και γλυκά ανάμεσα στα γεύματα, έτσι ώστε την ώρα του φαγητού να πεινάνε αληθινά.

Αξίζει να δείτε...

Μανιταρόσουπα

Ποιος δεν λαχταρά μια ζεστή σουπίτσα όταν γυρνά το βράδυ στο σπίτι από τη δουλειά; Η σούπα ...