Τετάρτη , Ιανουάριος 17 2018
Home / Διατροφή / Πού κάνουν καλό τα ψάρια;

Πού κάνουν καλό τα ψάρια;

Του αλμυρού ή του γλυκού νερού, ελεύθερης διαβίωσης ή ιχθυοκαλλιέργειας, φρέσκα ή κατεψυγμένα, τα ψάρια αποτελούν τροφή υψηλής διατροφικής αξίας και με πολλά αναμενόμενα οφέλη υγείας.

Ποια διατροφικά στοιχεία περιέχουν τα ψάρια και πώς ωφελούν τον ανθρώπινο οργανισμό;

Τα ψάρια είναι εξαιρετική πηγή πλήρων πρωτεϊνών, βιταμινών (Α, Β, D), μετάλλων, όπως ασβέστιο, κάλιο, ψευδάργυρος και μαγνήσιο, καθώς και ιχνοστοιχείων, όπως ιώδιο, μαγγάνιο, σελήνιο και χαλκός. Δεν περιέχουν καθόλου υδατάνθρακες και φυτικές ίνες, ενώ η περιεκτικότητά τους σε λίπος κυμαίνεται από χαμηλή (<5%) έως και υψηλή (>15%) σε ορισμένα είδη. Τα λίπη όμως των ψαριών («ιχθυέλαια») θεωρούνται από τα πλέον υγιεινά, καθότι αποτελούνται κυρίως από πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, όπως τα περίφημα ω-3. Περιέχουν επίσης χοληστερίνη, τα πιο λιπαρά ψάρια περισσότερη, π.χ. κολιός, λακέρδα, ρέγκα, σαρδέλα, σκουμπρί, ενώ τα πιο στεγνά λιγότερη, π.χ. βακαλάος, γαλέος, γλώσσα, πέρκα.

Ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία

Η συστηματική κατανάλωση ψαριών πλούσιων σε ω-3 λιπαρά και μαγειρεμένων σωστά συμβάλλει με ποικίλους τρόπους στη μείωση των παραγόντων κινδύνου για καρδιακές παθήσεις: αυξάνει την αιματική ροή, εμποδίζει τη δημιουργία θρόμβων, περιορίζει τις αγγειακές φλεγμονές, μειώνει τα τριγλυκερίδια στο αίμα, βοηθά στον έλεγχο της υψηλής χοληστερίνης και της υπέρτασης. Μπορεί επίσης να συμβάλλει στην προστασία από εγκεφαλικά επεισόδια και ορισμένους τύπους καρκίνου, όπως προστάτη και παχέος εντέρου. Ενδέχεται ακόμα να βοηθάει στην πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων στην όραση, σε καταστάσεις ήπιας κατάθλιψης, σε διάφορες μορφές αρθρίτιδας, καθώς και σε αυτοάνοσα νοσήματα, όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας.

loading...

Παχαίνουν τα ψάρια;

Όταν τα ψάρια μαγειρεύονται με τρόπο που δεν τα επιβαρύνει θερμιδικά, π.χ. βράσιμο ή ψήσιμο αντί για τηγάνισμα, αποδίδουν κατά μέσο όρο λιγότερες από 165 θερμίδες ανά τυπική μερίδα, επομένως δεν είναι καθόλου παχυντικά. Εάν μάλιστα αποφευχθεί η προσθήκη λίπους, π.χ. πλήρους μαγιονέζας, και συνοδεύονται με χόρτα ή απλές σαλάτες λαχανικών, τότε αποτελούν κατεξοχήν υγιεινό και διαιτητικό γεύμα.

Φρέσκο ή κατεψυγμένο;

Η αγορά φρέσκου ψαριού αποτελεί την πρώτη επιλογή, αν και εφόσον είναι όντως φρέσκο και εμπιστεύεσαι 100% τον ιχθυοπώλη σου. Σε περίπτωση αμφιβολιών προτίμησε συσκευασμένο κατεψυγμένο ψάρι, καθότι δεν υστερεί σε θρεπτικά συστατικά και επιπλέον είναι φθηνότερο.

Τα καλό και ασφαλές κατεψυγμένο ψάρι

  • Πρέπει να έχει καταψυχθεί γρήγορα και σωστά μετά την αλιεία του και να μην έχει αποψυχθεί καθόλου στα ενδιάμεσα στάδια της διακίνησής του και μέχρι να φτάσει η ώρα της προετοιμασίας για το μαγείρεμα.
  • Είναι επώνυμο, άριστα συσκευασμένο σε ειδική σακούλα, με απαλό, προστατευτικό στρώμα πάγου και για όσο καιρό παραμένει στην ψύξη τηρούνται όλοι οι όροι ασφαλείας.
  • Στη συσκευασία του αναγράφονται όλες οι υποχρεωτικές από τη νομοθεσία ενδείξεις, όπως περιοχή αλίευσης, ημερομηνία αλιείας και κατάψυξης, οδηγίες για τη σωστή συντήρηση και απόψυξή του.
  • Μετά την απόψυξη έχει την εμφάνιση και την οσμή του αντίστοιχου φρέσκου, δέρμα στιλπνό, με χρώμα έντονο, ζωηρό και μάτια προεξέχοντα – όχι βαθουλωμένα!

Πότε έχει αλλοιωθεί; Οι αλλαγές και οι αποκλίσεις από το φυσικό χρώμα που κανονικά έχει το ψάρι αποτελούν χαρακτηριστικά σημάδια αλλοίωσης. Όταν ξεπαγώσει, το δέρμα του έχει γλίτσα, κάνει πολλές ραγάδες και τρίβεται ή θρυμματίζεται εύκολα. Η μυρωδιά του είναι άσχημη και έντονη.

 

Συμβουλή ασφαλείας: Μην αγοράζεις κατεψυγμένο ψάρι εάν η συσκευασία του είναι ανοιχτή, σκισμένη ή κατεστραμμένη στις άκρες, φαίνεται ότι έχει λιώσει ο επίπαγος ή υπάρχουν κρύσταλλοι μέσα σε αυτήν.

Αξίζει να δείτε...

Κενές θερμίδες: τι είναι και ποιά τρόφιμα τις περιέχουν!

Οι τροφές με κενές θερμίδες, δε θα σας βοηθήσουν να αδυνατίσετε (αν νομίζατε κάτι τέτοιο), ...