Πέμπτη , Νοέμβριος 15 2018
Home / Διατροφή / Μπύρα ή Κρασί: Τι μας προσφέρουν?

Μπύρα ή Κρασί: Τι μας προσφέρουν?

Μπύρα, ένα ποτό που διεγείρει την όρεξη και εξευγενίζει τις γεύσεις των τροφών

Ένα παγωμένο ποτήρι μπύρα είναι ό,τι πρέπει για τις ζεστές νύχτες του καλοκαιριού. Η μπύρα παρασκευάζεται από φυσικές πρώτες ύλες, όπως κριθάρι, δημητριακά, μαγιά και νερό.

Το νερό αποτελεί το κύριο συστατικό της (συνήθως αντιστοιχεί στο 93% της συνολικής ποσότητας, αλλά ποικίλει ανά τύπο μπύρας). Ο λυκίσκος προσδίδει στην μπύρα το χαρακτηριστικό της άρωμα. Η μαγιά είναι ένα είδος μύκητα που μετατρέπει τα σάκχαρα σε αλκοόλ και διοξείδιο του άνθρακα, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στον σχηματισμό αρωματικών ενώσεων. Οι μικροοργανισμοί που αναπτύσσονται στην μπύρα λόγω μαγιάς δεν είναι παθογόνοι ή επικίνδυνοι για την ανθρώπινη υγεία, αλλά επιβαρυντικοί μόνο για την ποιότητα της μπύρας. Γι’ αυτό και οι φανατικοί θαυμαστές γνωρίζουν καλά πως για να απολαύσει κάποιος τη γεύση της θα πρέπει να την πίνει πάντα φρέσκια.

Εκτός από τη γευστική απόλαυση που προσφέρει η μπύρα, έχει σημαντική αξία και για την υγεία μας. Φαίνεται καταρχάς πως η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ προστατεύει την καρδιά και τα αγγεία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η μπύρα αποτελεί καλή πηγή διαλυτών φυτικών ινών, οι οποίες προέρχονται από τα κυτταρικά τοιχώματα του κριθαριού και συμβάλλουν στη ρύθμιση της ομαλής λειτουργίας του πεπτικού συστήματος. Οι ίνες του κριθαριού επιβραδύνουν την πέψη και την απορρόφηση του φαγητού, ενώ παράλληλα μειώνουν τα επίπεδα της LDL (κακής) χοληστερόλης.

Η ήπια κατανάλωση μπύρας μπορεί να επιφέρει επίσης χαμηλότερα επίπεδα ινσουλινοαντίστασης, η οποία σχετίζεται άμεσα με την εμφάνιση σακχαρώδη διαβήτη.

Επιπλέον, τα άτομα που πίνουν μπύρα με μέτρο προστατεύονται περισσότερο σε σχέση με τον υπόλοιπο πληθυσμό από το ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού (Helicobacer pylori), στο οποίο οφείλεται η πλειονότητα των περιπτώσεων έλκους στομάχου.

Ακόμη, έρευνες από Ιάπωνες επιστήμονες σε πειραματόζωα έδειξαν ότι η ευεργετική δράση της μπύρας στον οργανισμό δεν οφείλεται μόνο στη μικρή περιεκτικότητα αλκοόλ που περιέχει, αλλά και στα συστατικά της, όπως είναι οι βιταμίνες και τα αντιοξειδωτικά. Έχει αποδειχθεί ότι τα φλαβονοειδή (αντιοξειδωτικά) δρουν προστατευτικά έναντι του καρκίνου, καταστρέφοντας τις ελεύθερες ρίζες. Τα αντιοξειδωτικά στην μπύρα προέρχονται από το κριθάρι και τον λυκίσκο. Η ποσότητά τους εξαρτάται από τον τρόπο παρασκευής της μπύρας. Θα πρέπει να επισημανθεί το γεγονός ότι η μπύρα περιέχει περισσότερα αντιοξειδωτικά σε ίση ποσότητα αλκοόλ από το λευκό κρασί και μισά από το κόκκινο.

Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι η μέτρια κατανάλωση μπύρας μπορεί να έχει προστατευτική δράση έναντι της οστεοπόρωσης. Η αιθανόλη που περιέχει εμποδίζει την δράση συγκεκριμένων ορμονών, οι οποίες προκαλούν την απώλεια οστικής μάζας.

Η διατροφική αξία της μπύρας οφείλεται κυρίως στα συστατικά της, δηλαδή το κριθάρι και τα δημητριακά που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή της. Η μπύρα είναι μια καλή πηγή πολλών βιταμινών, όπως οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β νιασίνη (Β3), ριβοφλαβίνη (Β2), πυριδοξίνη (Β6), κοβαλαμίνη (Β12) και φυλλικό οξύ.

Οι βιταμίνες αυτές βοηθούν στην απελευθέρωση ενέργειας από τις τροφές, είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος, ενώ επίσης βοηθούν στη μείωση των επιπέδων ομοκυστεΐνης, αποτρέποντας έτσι τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών νοσημάτων.

Αν καταναλωθεί με μέτρο, η μπύρα δεν αυξάνει το σωματικό βάρος. Οι θερμίδες της προέρχονται κυρίως από το αλκοόλ και λιγότερο από τους υδατάνθρακες που περιέχει. Μάλιστα, συγκριτικά με άλλα αλκοολούχα ποτά περιέχει λίγες θερμίδες, ενώ ταυτοχρόνως είναι το ποτό με το χαμηλότερο ποσοστό σε αιθυλική αλκοόλη.

loading...

Κρασί, ένα ποτό για την υγεία μας

Ένα από τα ποτά που συνοδεύουν τα εδέσματα της μεσογειακής διατροφής είναι το κρασί. Το θέμα της επίδρασης του κρασιού στην υγεία έχει απασχολήσει σημαντικά την επιστημονική και ιατρική κοινότητα τα τελευταία χρόνια.

Έρευνα Βρετανών επιστημόνων κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένα ποτήρι κρασί μπορεί να προστατεύσει την καρδιά, αναστέλλοντας τη σύνθεση μιας πρωτεΐνης, της ενδοθηλίνης-1, η οποία συντελεί σημαντικά στη δημιουργία αθηρωματικών πλακών στα αγγεία.

Επίσης το κρασί, λόγω κάποιων ενώσεων που περιέχει (πολυφαινόλες), ανεβάζει τα επίπεδα της HDL χοληστερόλης (καλής), ενώ την ίδια στιγμή μειώνονται οι τιμές της LDL χοληστερόλης (κακής).

Ορισμένες έρευνες έχουν συσχετίσει την ήπια κατανάλωση κρασιού με μικρότερη πιθανότητα ανάπτυξης καρκίνου. Το κόκκινο κρασί, λόγω της αντιοξειδωτικής ουσίας ρεσβερατρόλης που περιέχει, έχει σημαντικές αντιφλεγμονώδεις και αντικαρκινικές ιδιότητες, ενώ παράλληλα μπορεί να προσφέρει προστασία και στους νευρώνες του εγκεφάλου.

Ακόμη, οι αντιοξειδωτικές ουσίες του κρασιού (φλαβονοειδείς) έχουν ευεργετικές επιδράσεις στην καρδιά και την αρτηριακή πίεση.

Όσον αφορά στη σχέση κατανάλωσης κόκκινου κρασιού και κινδύνου εμφάνισης της νόσου του Αλτσχάιμερ, επιδημιολογικές έρευνες έδειξαν ότι η μέτρια κατανάλωση του δημοφιλούς ποτού σχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο προσβολής από την εν λόγω νόσο.

Πέρα, όμως, από την εξαιρετική δημοφιλία του κρασιού, αφορμή για τις περισσότερες μελέτες που πραγματοποιήθηκαν και συνεχίζουν να πραγματοποιούνται γύρω από το συγκεκριμένο ποτό αποτελεί το «Γαλλικό Παράδοξο». «Το Γαλλικό Παράδοξο» σχετίζεται με το γεγονός ότι, ενώ οι Γάλλοι καταναλώνουν τροφές πλούσιες σε κορεσμένα λίπη και εμφανίζουν υψηλές τιμές χοληστερόλης, εντούτοις έχουν χαμηλά επίπεδα καρδιαγγειακών παθήσεων. Το παράδοξο οφείλεται κυρίως στη μέτρια ημερήσια κατανάλωση κρασιού (1 ή 2 ποτήρια κόκκινο κρασί) που είναι πολύ διαδεδομένη συνήθεια στη Γαλλία.

Γενικά, αποδεικνύεται ότι αυτοί που καταναλώνουν μέτρια ποσότητα κρασιού είναι πιο υγιείς απ’ αυτούς που πίνουν άλλα αλκοολούχα ποτά ή δεν πίνουν καθόλου αλκοόλ. Η μέτρια κατανάλωση του κρασιού σχετίζεται με μικρότερο κίνδυνο ανάπτυξης ορισμένων ασθενειών (εγκεφαλικά επεισόδια, καρδιακές παθήσεις, καρκίνο του πνεύμονα, καρκίνο του άνω πεπτικού συστήματος), καθώς και μικρότερη συχνότητα θανάτου.

Να επισημανθεί ότι το κρασί περιέχει λιγότερες θερμίδες σε σχέση με άλλα αλκοολούχα ποτά. Ως μέτρια καθημερινή κατανάλωση αλκοόλ ορίζεται ως η πρόσληψη 20γραμ. αλκοόλης για τους άνδρες και 10γραμ. αλκοόλης για τις γυναίκες. Ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί η μέτρια κατανάλωση να αποδειχθεί ιδιαίτερα επιβαρυντική, όπως στην περίοδο πριν την ενηλικίωση, τη λήψη φαρμακευτικής αγωγής, την οδήγηση, την εργασία, κ.λ.π.

Ο τελικός νικητής μεταξύ των δύο «μονομάχων» είναι το κρασί, καθώς τα επιστημονικά στοιχεία έχουν επανειλημμένα δείξει τις ευεργετικές ιδιότητές του, όχι μόνο για την προστασία της καρδιάς, αλλά και έναντι πολλών άλλων παθήσεων. Επιπλέον, είναι ένα ποτό με ιδιαίτερο χαμηλό θερμιδικό περιεχόμενο σε σχέση με την μπύρα. Βεβαίως, η μπύρα από την άλλη πλευρά είναι σαφώς καλύτερη και πιο «αθώα» επιλογή από άλλα πιο βαριά οινοπνευματώδη ποτά, αλλά δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμα ο προστατευτικός ρόλος της στην υγεία μας.

ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΑΞΙΑ

ΜΠΥΡΑ ΚΡΑΣΙ
Θερμίδες 148 Kcal 79 Kcal
Υδατάνθρακες 13,3g 3,3g
Πρωτεΐνη 1g 0,2g
Λιπαρά
Αιθυλική Αλκοόλη
13g 9,6g

* ανά 330 ml *ανά ποτήρι

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή …