Τρίτη , Φεβρουάριος 20 2018
Home / Διατροφή / Μάθετε για το Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών

Μάθετε για το Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών

Το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών παρουσιάζεται σε ένα ποσοστό της τάξεως του 5% έως 10 % σε νεαρές γυναίκες.

Χαρακτηρίζεται από υψηλά όρια ανδρογόνων και είναι συνδεδεμένο και με αντίσταση στην ινσουλίνη. Λόγω διαφόρων ορμονικών διαταραχών, δημιουργούνται μικρές κύστες γύρω από τις ωοθήκες.

Συμπτώματα που σχετίζονται με το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών είναι η τριχοφυΐα τόσο στο σώμα όσο και στο πρόσωπο, ακμή και ακανόνιστες έμμηνες ρήσεις.

Περίπου 50-70 % των γυναικών με πολυκυστικές ωοθήκες έχουν αντίσταση στην ινσουλίνη και παίρνουν βάρος κυρίως στην περιοχή της κοιλιάς το οποίο δυσκολεύονται να χάσουν.

Είναι σημαντική η έγκαιρη διάγνωση των πολυκυστικών ωοθηκών έτσι ώστε να αποφευχθεί η γρήγορη και απότομη αύξηση του βάρους, καθώς επίσης και άλλες χρόνιες ασθένειες που σχετίζονται με το σύνδρομο αυτό.

Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι το σύνδρομο αυτό ταλαιπωρεί νεαρές γυναίκες που βρίσκονται στην εφηβεία  η οποία είναι μια ευαίσθητη περίοδος για τη διαμόρφωση του σώματος και της σεξουαλικότητας τους. Ανεπιτυχείς απόπειρες για απώλεια βάρους είναι πιθανόν να καταλήξουν σε κάποια διατροφική διαταραχή.

Στην περίπτωση της αντίστασης στην ινσουλίνη το θετικό είναι πως μπορεί να ελέγχετε σημαντικό βαθμό από τη διατροφή. Από τη μία «εύπεπτοι» υδατάνθρακες που βρίσκονται σε επεξεργασμένα τρόφιμα, γλυκά, ζύμες, άσπρα μακαρόνια και δημητριακά επιβαρύνουν την κατάσταση εκτοξεύοντας απότομα την παραγωγή ινσουλίνης στο σώμα.Από την άλλη τα φρούτα και τα λαχανικά, η ποικιλία πρωτεϊνών και τα δημητριακά ολικής άλεσης  είναι η καλύτερη επιλογή διότι αξιοποιούνται ομαλά από τον οργανισμό.

loading...

Προσπαθώντας να λύσουν το γρίφο του τι ακριβώς προκαλεί τις ορμονικές αλλαγές στο Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών, πολλές ώρες μελέτης έχουν ξοδευτεί από τους ειδικούς στη σχέση μεταξύ διατροφής, βάρους και της πάθησης. Σε πολύ πρόσφατη μελέτη συγκρίνεται η κατανάλωση διαφορετικών ομάδων τροφίμων μεταξύ γυναικών με πολυκυστικές ωοθήκες και υγιών γυναικών με κοινά λοιπά χαρακτηριστικά. Τα δεδομένα που έδωσε η επιδημιολογική αυτή έρευνα αναπαράγουν εκείνα πολλών μελετών, υποστηρίζοντας πως άτομα με  Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών, καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες «επεξεργασμένων» υδατανθράκων. Αντιθέτως, η αυξημένη πρόσληψη δημητριακών ολικής αλέσεως και φυτικών ινών(δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα, λαχανικά, όσπρια) μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης της πάθησης σχεδόν στο μισό. Υπενθυμίζουμε πως τα αποτελέσματα αυτά είναι αναμενόμενα δεδομένου πως τροφές που δεν αυξάνουν απότομα την έκκριση ινσουλίνης στο οργανισμό μπορούν να διακόψουν το φαύλο κύκλο της αντίστασης στην ορμόνη, που οδηγεί με τη σειρά της σε παχυσαρκία και άλλα μεταβολικά νοσήματα.

Στην άλλη όχθη, άλλες μελέτες δεν καταφέραν να αποδείξουν πως γυναίκες με πολυκυστικές ωοθήκες ακολουθούν ένα λιγότερο ισορροπημένο διατροφικό πρότυπο, το οποίο επιβαρύνει το μεταβολικό τους προφίλ. Μάλιστα, πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν πως τα επιπλέον κιλά και ο Δείκτης Μάζας Σώματος είναι εκείνα που επηρεάζουν τις διατροφικές συνήθειες των γυναικών αυτών.

Μέχρι όμως η επιστημονική κοινότητα να ανακοίνωση μια σαφή οδηγία κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί πως μία διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, όσπρια, προϊόντα ολικής άλεσης, και φτωχή σε ζάχαρη, έτοιμα γεύματα, αρτοσκευάσματα και «άσπρα» δημητριακά έχει θετική επίδραση τόσο στο σωματικό βάρος, όσο και στην αντίσταση στην ινσουλίνη.

Οι βασικοί διατροφικοί στόχοι ενός ασθενούς με Πολυκυστικές Ωοθήκες θα πρέπει να είναι:

  • Στόχος 1: Ελέγξτε το βάρος σας.
  • Στόχος 2: Έμφαση στις φυτικές ίνες.
  • Στόχος 3: Αποφύγετε τους «έτοιμους/ επεξεργασμένους» υδατάνθρακες.
  • Στόχος 4: Αυξήστε την κατανάλωση πρωτεΐνης.
  • Στόχος 5: Βρείτε τα δικά σας φαγητά «ασφαλείας».
  • Στόχος 6: Αυξήστε τη φυσική δραστηριότητα.

Αξίζει να δείτε...

Έλλειψη του ενζύμου G6PD και τι μας προκαλεί;

Πρόκειται για την απόλυτη έλλειψη του ενζύμου G6PD (6 φωσφορική δευδρογονάση της γλυκόζης), ενός ενζύμου ...