Πέμπτη , Ιανουάριος 18 2018
Home / Διατροφή / Λεπτίνη: η ορμόνη που μας παχαίνει

Λεπτίνη: η ορμόνη που μας παχαίνει

Μια πρωτεΐνη που βοηθά μερικές από εμάς να αδυνατίσουμε είναι αιτία προσθήκης βάρους για κάποιες άλλες. Τα καλά νέα; με απλές κινήσεις μπορούμε να την ελέγξουμε και να δούμε τα αποτελέσματα στο σώμα μας.

 

loading...

Τα τελευταία χρόνια η ιδέα ότι εμείς οι ίδιες μπορούμε να επεμβαίνουμε και να βελτιώνουμε ό,τι αρνητικό συμβαίνει στον οργανισμό μας συνεχώς κερδίζει έδαφος στην επιστημονική κοινότητα. Στον αντίποδα της αλόγιστης κατανάλωσης θαυματουργών αδυνατιστικών προϊόντων ή δαπανηρών τεχνικών, οι ερευνητές ψάχνουν πια απλούς τρόπους να στηρίξουν τις προσπάθειές μας να χάσουμε κιλά και κυρίως να αλλάξουν τη λανθασμένη εντύπωση ότι είμαστε αναγκασμένες να ζούμε με τις ατέλειές μας. Για παράδειγμα, οι Αμερικανοί ειδικοί ισχυρίζονται ότι ρίχνοντας το βάρος στον τρόπο που περπατάμε μπορούμε να ρυθμίσουμε και μόνες μας την ποσότητα του λίπους που αποθηκεύεται στο σώμα μας. Πρόσφατες έρευνες γύρω από μια ορμόνη που μας βοηθάει να διατηρήσουμε τη γραμμή μας μας πάνε ένα βήμα παραπέρα σε ό,τι αφορά το κεφάλαιο αδυνάτισμα. Σύμφωνα μάλιστα με τον ενδοκρινολόγο Σκοτ Άιζακς, λέκτορα στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Emory στην Ατλάντα και συγγραφέα του βιβλίου Hormonal Balance: Understanding Hormones, Weight and Your Metabolism (Ορμονική ισορροπία: Κατανοώντας τις ορμόνες, το βάρος και το μεταβολισμό σας, εκδ. Bull Publishing Company), η λεπτίνη είναι η ορμόνη-κλειδί που μπορεί να μας ξεμπλοκάρει από τις συνεχείς δίαιτες με τις οποίες απλώς βλέπουμε το δείκτη της ζυγαριάς μας να παίζει πάνω κάτω. Όταν ο εγκεφαλος λαμβανει λάθος sms Όπως μας εξηγεί στο βιβλίο του ο δρ Άιζακς, η παραπάνω είναι μια πρωτεΐνη που παράγεται στα λιποκύτταρα από το γονίδιο ob (από τον όρο «obesity», που σημαίνει παχυσαρκία) και κατά κάποιο τρόπο ευθύνεται για τη μετάδοση στα κέντρα του εγκεφάλου του σήματος που μειώνει την όρεξη και ενισχύει το μεταβολισμό και τη σωματική δραστηριότητα. Στις περιπτώσεις, λοιπόν, που παρατηρείται αυξημένο βάρος, έχουμε να κάνουμε με το φαινόμενο της αντίστασης στη λεπτίνη, δηλαδή τη μη φυσιολογική αντίδραση του εγκεφάλου στο ερέθισμα που προκαλεί η συγκεκριμένη ορμόνη όταν έρχεται σε επαφή με τους αντίστοιχους υποδοχείς της. Επομένως στον εγκέφαλό μας δεν φτάνει το σωστό σήμα για τη ρύθμιση της όρεξης, αλλά το εντελώς λανθασμένο. Για να μας δώσει δε ο ειδικός μια εικόνα του πόσο στραβά μπορεί να δουλέψει αυτός ο μηχανισμός, μας αναφέρει ότι σε περιπτώσεις αντίστασης στη λεπτίνη ουσιαστικά ο εγκέφαλος, αντί να πάρει το μήνυμα να ελαττώσει την όρεξη και να αυξήσει το ρυθμό του μεταβολισμού ώστε να κάψει το λίπος εντείνοντας τη σωματική μας δραστηριότητα, αντιλαμβάνεται ότι ο οργανισμός μας λιμοκτονεί και κάνει τα πάντα για να αυξηθεί η όρεξή μας. Έτσι, ο μεταβολισμός αρχίζει να ρίχνει τους ρυθμούς του και τα παραπανίσια κιλά εγκαθίστανται πια στο σώμα μας. Αποτέλεσμα; Τίποτα δεν λειτουργεί σωστά. Επιπλέον ο εγκέφαλος, στέλνοντας συνεχώς το σήμα να διατηρηθεί πάση θυσία το αρχικό (αυξημένο) βάρος, ακυρώνει ουσιαστικά κάθε μας απόπειρα να χάσουμε λίπος με δίαιτες ή οποιαδήποτε άλλη περιοριστική διατροφή. «Αυτός είναι και ο λόγος», επιβεβαιώνει ο δρ Άιζακς, «που το 98% όσων αδυνάτισαν με δίαιτες πάχυνε ξανά σε σύντομο χρονικό διάστημα». Άραγε μπορούμε με κάποιον άλλο τρόπο να αποκαταστήσουμε την επικοινωνία ανάμεσα στην ορμόνη της λεπτίνης και τον εγκέφαλό μας ώστε να καταφέρουμε να χάσουμε οριστικά τα περιττά κιλά; alk this way Για τους ερευνητές η απάντηση δεν κρύβεται πια στις χημικές φόρμουλες και τις ακριβές φαρμακευτικές λύσεις που μέχρι τώρα μας έδινε η βιομηχανία του αδυνατίσματος. Ο μόνος ίσως τρόπος για τη διατήρηση του βάρους μας σε φυσιολογικά επίπεδα είναι η υιοθέτηση μιας ήπιας σωματικής άσκησης, όπως το περπάτημα με μέτρια ένταση. Μα είναι δυνατόν; Και όμως, τα αποτελέσματα μελέτης που έγινε σε ποντίκια στο Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι επιβεβαίωσαν ότι η άσκηση μπορεί να βοηθήσει πραγματικά στη ρύθμιση της αντίστασής μας στη λεπτίνη. Αρχικά οι επιστήμονες πειραματίστηκαν με μια ομάδα ποντικιών, τα οποία έχασαν σημαντική ποσότητα λίπους από το σώμα τους με καθημερινή γυμναστική. Ενώ, λοιπόν, περίμεναν ότι θα επανακτούσαν τα χαμένα κιλά τους με την κατανάλωση περισσότερου φαγητού, εκείνα διατήρησαν το χαμηλό βάρος τους ακόμα και όταν οι ερευνητές τούς χορήγησαν τροφή με μεγάλη περιεκτικότητα σε λίπος. Πώς είχε ρυθμιστεί η λεπτίνη; Λόγω της άσκησης ή επειδή δεν υπήρχε πια συσσωρευμένο λίπος στον οργανισμό τους; Πολύ σύντομα το αίνιγμα βρήκε τη λύση του. Όταν οι ειδικοί μελέτησαν τις αντιδράσεις μιας άλλης ομάδας τρωκτικών, που δεν υποβάλλονταν σε άσκηση και διατρέφονταν με ελάχιστες θερμίδες, διαπίστωσαν ότι το συγκεκριμένο γκρουπ δεν έχανε με τον ίδιο ρυθμό βάρος, αφού η αντίστασή του στη λεπτίνη είχε αυξηθεί. Επομένως η άσκηση ήταν το «κλειδί» που ξεκλείδωνε τον τόσο απλό στη σύλληψή του μηχανισμό μείωσης της ανεξέλεγκτης όρεξης για φαγητό. Ούτε οι δίαιτες με μειωμένα λιπαρά ούτε κάτι ανάλογο μπορούσαν να φέρουν αυτό το αποτέλεσμα. Μάλιστα οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι η άσκηση ενεργοποίησε την περιοχή εκείνη του εγκεφάλου στην οποία εντοπίζονται οι υποδοχείς της λεπτίνης, δηλαδή το μέσο κοιλιακό υποθάλαμο. Σύμφωνα δε με τον δρα Άιζακς, 30΄ γρήγορο περπάτημα πέντε φορές την εβδομάδα φτάνουν να αλλάξουν όχι μόνο το βάρος μας, αλλά και να επαναπρογραμματίσουν τον τρόπο με τον οποίο θα καίμε το περιττό λίπος. Αρκεί να λαμβάνονται υπόψη, ακόμα και από τα άτομα που αθλούνται συστηματικά, κάποιες τεχνικές υποστήριξης που συστήνουν οι τοπ ειδικοί.

Αξίζει να δείτε...

Πως ωφελεί η εχινάτσια την υγεία μας!

Η Βόρεια Αμερική είναι η γη καταγωγής αυτού του φυτού που χρησιμοποιούσαν οι ινδιάνοι Sioux ...