Παρασκευή , Ιούλιος 20 2018
Home / Δίαιτα / Λεπτίνη & Γκρελίνη: ρύθμισε τις ορμόνες σου και αδυνάτισε

Λεπτίνη & Γκρελίνη: ρύθμισε τις ορμόνες σου και αδυνάτισε

Αν παλεύεις με τα περιττά κιλά, η σκέψη ότι μπορεί να φταίνε οι ορμόνες της πείνας σου ίσως έχει περάσει από το μυαλό σου. Οι επιστήμονες ξεχωρίζουν 30 ορμόνες τις οποίες θεωρούν υπεύθυνες για την αύξηση του σωματικού μας βάρους. Οι ορμόνες αυτές παράγονται στα έντερα, το στομάχι, στον εγκέφαλο και το λιπώδη ιστό του σώματος και επηρεάζουν όλους τους παράγοντες που ελέγχουν το βάρος. Η όρεξή μας, ο μεταβολισμός, η αποθήκευση λίπους, ακόμη και τα επίπεδα της ενέργειάς μας, επηρεάζονται από τις λεγόμενες «ορμόνες της πείνας». Εδώ ακριβώς κρύβεται και ο λόγος που οι επιστήμονες κατευθύνουν πλέον τις μελέτες τους στο «χειρισμό» αυτών των ορμονών ως το κλειδί στην υπόθεση της παχυσαρκίας. Ωστόσο, υπάρχουν εκείνοι που ψάχνουν να δώσουν τη θεραπεία μέσα από φόρμουλες φαρμάκων που επιδρούν στις ορμόνες αυτές και εκείνοι που έχουν επικεντρώσει τις προσπάθειές τους στο να δουν κατά πόσο μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα τους από την αλλαγή του τρόπου ζωής.

Λεπτίνη: η «καλή» από τις ορμόνες της πείνας

Η ανακάλυψή της λεπτίνης έκανε τους επιστήμονες ευτυχισμένους, καθώς νόμισαν ότι βρήκαν το φάρμακο κατά της παχυσαρκίας. Μάλιστα, από όλες τις σύγχρονες ορμόνες, αυτή είναι που παρουσιάζει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Προέρχεται από τη λέξη «λεπτός» και παράγεται από το λιπώδη ιστό, που ενημερώνει τον εγκέφαλο για τα αποθέματα ενέργειας που διαθέτει ο οργανισμός. Η ανακάλυψη της λεπτίνης έχει προκαλέσει μεγάλη συζήτηση την τελευταία δεκαετία. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι τα επίπεδα της λεπτίνης αποτελούν το κλειδί που καθορίζει τις διατροφικές μας συνήθειες. Το πιο ενδιαφέρον σημείο μάλιστα στη δράση της είναι το εξής: η λεπτίνη προκαλεί καταστολή της όρεξης αλλά και αύξηση της κατανάλωσης ενέργειας, λόγω αύξησης της κινητικότητας και επιτάχυνσης του μεταβολισμού. Όσο αυξάνεται η ποσότητα της ορμόνης -τρώγοντας-, τόσο μειώνεται το αίσθημα της πείνας, δηλαδή πρόκειται για την ορμόνη που καταστέλλει την όρεξή μας. Καταλαβαίνεις επομένως ότι σε περιόδους νηστείας ή μείωσης της πρόσληψης των θερμίδων, τα επίπεδα της λεπτίνης πέφτουν απότομα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η όρεξη και να μειώνονται οι καύσεις. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που η φυσιολογική λειτουργία της διαταράσσεται. Όταν η πρόσληψη θερμίδων από εμάς αρχίζει να γίνεται υπερβολική, η παραγωγή λεπτίνης επίσης αυξάνεται δραματικά και τότε είναι σαν να παθαίνει μπλακ άουτ και δεν μπορεί πλέον να μεταφέρει στον εγκέφαλο το μήνυμα του κορεσμού. Οι ερευνητές λοιπόν κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η παχυσαρκία δεν οφείλεται σε έλλειψη λεπτίνης αλλά σε μια δυσλειτουργία της δράσης της. Έχουν περιγραφεί οικογένειες με μεταλλάξεις στο γονίδιο της λεπτίνης (συγγενής έλλειψη λεπτίνης), όπως επίσης και με αντίσταση στη δράση της εν λόγω ορμόνης εξαιτίας βλάβης του υποδοχέα της, που είναι όμως εξαιρετικά σπάνιες. Η παχυσαρκία θεωρείται κατάσταση «σχετικής αντίστασης στη λεπτίνη», δεδομένου ότι τα επίπεδα της ορμόνης είναι ιδιαίτερα αυξημένα και μάλιστα εμφανίζουν μεγάλο συσχετισμό με το ποσοστό λιπώδους ιστού. Δηλαδή, απ’ ό,τι φαίνεται, όσο πιο παχύς είναι κάποιος τόσο περισσότερη λεπτίνη παράγεται από τον οργανισμό του, δυστυχώς όμως το μήνυμα που μεταφέρει η ορμόνη για καταστολή της πείνας βρίσκει αντίσταση και δεν επιδρά στον εγκέφαλο. Πάντως, η έρευνα για την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια της θεραπείας με λεπτίνη σε παχύσαρκους είναι ακόμη σε πειραματικό στάδιο.

loading...

Ενεργοποίησε τη λεπτίνη σου
Επειδή κρίνεται πολύ σημαντικό να διατηρείς την παραγωγή της σε ισορροπία, για να μπορεί να στέλνει τα σωστά μηνύματα στον εγκέφαλο, οι παρακάτω συμβουλές θα βοηθήσουν:

Έλεγξε το βάρος σου, μαθαίνοντας να «ακούς» τα καλέσματα της λεπτίνης.

Εμπλούτισε το διαιτολόγιό σου με άφθονα Ω-3 λιπαρά οξέα.

Κόψε το αλκοόλ και τους υδατάνθρακες με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη.

Μην απορρίπτεις το κρέας και τα γαλακτοκομικά.

Γκρελίνη: η «κακή» από τις ορμόνες της πείνας

Η γκρελίνη απελευθερώνεται στο αίμα από το στομάχι, κυρίως όταν αυτό είναι άδειο. Το έργο της γκρελίνης έγκειται στην επιβράδυνση του μεταβολισμού και στη συμβολή στην απελευθέρωση και άλλων ορμονών που ανοίγουν την όρεξη. Το ποσοστό της στον οργανισμό μας, όπως συμβαίνει και με τη λεπτίνη, προσδιορίζεται από το βάρος μας. Μόνο που στην περίπτωσή της, οι πολύ αδύνατοι άνθρωποι ή οι ανορεξικοί είναι αυτοί που την παράγουν σε αφθονία, καθώς η ορμόνη μεταφέρει στον εγκέφαλο το μήνυμα της πείνας. Βέβαια, η γκρελίνη αποδεικνύεται η ορμόνη «μπελάς» για όσους βρίσκονται σε φάση δίαιτας. Αυτό γιατί, όσο χάνουμε κιλά τόσο η παραγωγή της ορμόνης αυξάνεται και μας στέλνει το σήμα της ανάγκης κατανάλωσης τροφής, για να ικανοποιήσουμε το αίσθημα της πείνας. Σύμφωνα με πρόσφατη κλινική έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, η γκρελίνη συμπεριφέρεται διαφορετικά στα άτομα που είναι υπέρβαρα απ’ ό,τι στα άτομα κανονικού βάρους. Στα τελευταία, αποδείχτηκε ότι τα επίπεδα της ορμόνης αυτής ανεβαίνουν με τη νηστεία και μειώνονται με την πρόσληψη τροφής. Η έρευνα όμως βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη όσον αφορά τη συμπεριφορά της στους παχύσαρκους.

Ενεργοποίησε την γκρελίνη σου

-Απόφυγε την απότομη και μεγάλη μείωση θερμίδων.

-Κοιμήσου περισσότερο.

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή …