Σάββατο , Σεπτέμβριος 23 2017
Home / Διατροφή & Υγεία / Κονσερβοποιημένα τρόφιμα και υγεία μας!

Κονσερβοποιημένα τρόφιμα και υγεία μας!

Ανέκαθεν τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα αποτελούσαν μόνιμο κάτοικο στα ντουλάπια της κουζίνας μίας μέσης ελληνικής οικογένειας, πόσο μάλλον σήμερα που η οικονομική κρίση έχει στερήσει από πολύ κόσμο τη δυνατότητα της αγοράς φρέσκων προϊόντων για το τραπέζι του. Στα ράφια των σούπερ-μάρκετ μπορούμε να βρούμε πολλά διαφορετικά ήδη κονσέρβας με ό,τι τραβάει η όρεξη του καθενός. Από φρούτα και λαχανικά μέχρι όσπρια, κρέας ή ψάρι, τρόφιμα  τα οποία είναι ικανά να ενταχθούν στο καθημερινό διαιτολόγιο ενός υγιούς ανθρώπου. Φυσικά, όσο και να καταναλώνουμε κονσέρβες, το ερώτημα δεν παύει να υπάρχει: πόσο ασφαλή είναι τα συγκεκριμένα προϊόντα για την υγεία μας; Μήπως ενέχουν κρυφούς κινδύνους που θα πρέπει να προσέξουμε;

Κονσερβοποίηση

Η κονσερβοποίηση είναι μία από τις πιο κοινές τεχνικές επεξεργασίας τροφίμων, που σκοπό έχει τη συντήρησή τους για μεγάλο χρονικό διάστημα αλλά και τηναποθήκευσή τους για όσο χρειαστεί. Συνήθως χρησιμοποιείται για τη διαφύλαξη φρούτων, λαχανικών, γλυκών του κουταλιού και πλήθους άλλων τροφών που συναντάμε συχνά στην κουζίνα μας.

Η διαδικασία της κονσερβοποίησης ξεκινά με τη φύλαξη των τροφίμων μέσα σε πολύ καλά κλεισμένα αεροστεγή δοχεία, γυάλινα ή μεταλλικά. Στη συνέχεια ακολουθεί η θέρμανση τους σε υψηλές θερμοκρασίες με σκοπό την ολική καταστροφή μικροοργανισμών επικίνδυνων να επιφέρουν αλλοιώσεις στα τρόφιμα. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται παράλληλα και η αποφυγή νέων μολύνσεων από μικρόβια, αλλά και από τα σωματίδια του αέρα. Με λίγα λόγια, μέσω της κονσερβοποίησης πραγματοποιείται πλήρης αποστείρωση, η οποία διατηρείται μέσα στο κλειστό δοχείο μέχρι να γίνει η κατανάλωση του περιεχομένου του.

Ανάλογα το τρόφιμο που πρόκειται να κονσερβοποιηθεί επιλέγονται και οι κατάλληλες συνθήκες τέλεσης της διαδικασίας. Έτσι, για προϊόντα μεγάλης οξύτητας όπως είναι οι χυμοί, τα φρούτα, οι πίκλες κ.α. επιλέγονται χαμηλότερες θερμοκρασίεςθέρμανσης (περίπου 100ο C) ακριβώς επειδή η υψηλή περιεκτικότητα σε οξέα επιτρέπει την μακροχρόνια συντήρηση. Αντίθετα, τα τρόφιμα με χαμηλότερα ποσοστά οξύτητας δυσκολεύονται να διατηρηθούν και για τον λόγο αυτό απαιτούνται υψηλότερες θερμοκρασίες θέρμανσης (110-120ο C).

Ένα κομμάτι που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής στη μέθοδο της κονσερβοποίησης, είναι αυτό της αποστείρωσης. Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, όλα τα σκεύη που θα χρησιμοποιηθούν πρέπει να είναι αυστηρώς αποστειρωμένα. Αν υπάρχει η οποιαδήποτε ιδέα μόλυνσης, τότε το τρόφιμο είναι ακατάλληλο για κατανάλωση και πρέπει να πεταχτεί αμέσως. Στις μέρες μας, τα εργοστάσια κονσερβοποίησης δουλεύουν με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές κι έτσι είναι σχεδόν αδύνατο να συμπεριληφθεί μη ασφαλές τρόφιμο ή σκεύος στη διαδικασία.

loading...

Οι κονσέρβες ζουν περισσότερο με… υγεία

Η αλήθεια είναι ότι πολλοί καταναλωτές θεωρούν πως τα τρόφιμα μέσα στις κονσέρβες υπολείπονται κατά πολύ τα θρεπτικά συστατικά και τις βιταμίνες των φρέσκων. Πρόσφατες μελέτες από ερευνητικές ομάδες σε Αμερική και Αυστραλία έχουν δείξει πως όχι μόνο δεν ισχύει κάτι τέτοιο, αλλά μάλιστα τα εν λόγω προϊόντα ζουν για μεγάλο χρονικό διάστημα διατηρώντας στο μέγιστο τις πολύτιμες διατροφικές τους ουσίες. Αυτό συμβαίνει πολύ περισσότερο με τα κονσερβοποιημένα φρούτα και λαχανικά, μιας και η συγκομιδή τους γίνεται στη φάση της μέγιστης ωριμότητας ενώ υφίστανται τη θερμική επεξεργασία λίγες ώρες μετά, με αποτέλεσμα όλα τα θρεπτικά τους συστατικά να διατηρούνται από 1 έως και 2 χρόνια μετά.

Ένας άλλος πολύ σημαντικός παράγοντας για την ασφάλεια των κονσερβοποιημένων τροφίμων είναι το θέμα των συντηρητικών. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η θερμική επεξεργασία έχει σκοπό την καταστροφή των μικροοργανισμών και την αποφυγή της μόλυνσης καθ’ όλο το χρονικό διάστημα της συντήρησης. Για το λόγο αυτό λοιπόν, η χρήση των συντηρητικών είναι περιττή μιας και τα τρόφιμα είναι ήδη μικροβιολογικά ασφαλή.

Όσον αφορά τα κονσερβοποιημένα ψάρια, είναι και αυτά εξίσου ασφαλή με τα φρέσκα, μιας και διατηρούν το σύνολο των θρεπτικών τους στοιχείων, αρκεί όμως η κονσέρβα να μην είναι πολυκαιρισμένη. Μάλιστα, η σαρδέλα σε κονσέρβα περιέχει περισσότερο ασβέστιο από την φρέσκια και την καταψυγμένη μιας και κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας τα κόκαλά της μαλακώνουν, με αποτέλεσμα συστατικά να εισέρχονται από τα οστά του ψαριού στη σάρκα του, που καταναλώνουμε.

Το μόνο που χρειάζεται προσοχή στα κονσερβοποιημένα ψάρια, αλλά και σε άλλα τρόφιμα κονσέρβας  εν γένει, είναι η περιεκτικότητά τους σε αλάτι και ζάχαρη. Για το λόγο αυτό, οφείλουμε να ελέγχουμε πάντα την ετικέτα της συσκευασίας, προτού αγοράσουμε το προϊόν της αρεσκείας μας. Επίσης, καλό θα ήταν συνήθως να επιλέγουμε κονσέρβες στις οποίες αναγράφεται πως η τροφή βρίσκεται σε ελαιόλαδο,ενώ πρέπει πάντα να κοιτάμε και την ημερομηνία λήξης.

Η αλήθεια είναι πως τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα δεν αποτελούν κίνδυνο για την υγεία μας, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως είναι πανάκεια. Μπορούμε να τα καταναλώνουμε άφοβα, αλλά όμως χωρίς υπερβολές και πάντα στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής πλούσιας τροφών απ’ όλες τις ομάδες.

Αξίζει να δείτε...

Το αντιοξειδωτικό νερό και τα οφέλη για την υγεία

Ο όρος αντιοξειδωτικό νερό συχνά χρησιμοποιείται για να δηλώσει το εμφιαλωμένο νερό που έχει αναμιχθεί ...