Τετάρτη , Ιούνιος 20 2018
Home / Διατροφή / Γνωρίστε τις Ελληνικές και ξένες ελιές αλλά και τα πλούσια θρεπτικά συστατικά τους

Γνωρίστε τις Ελληνικές και ξένες ελιές αλλά και τα πλούσια θρεπτικά συστατικά τους

Είδη και τύποι ελιών

Οι ελιές χωρίζονται σε 2 είδη. Στις μαύρες ελιές και στις πράσινες με θρεπτική αξία διαφορετική. Οι ελληνικές ποικιλίες είναι πάρα πολλές για αυτό αναφέρουμε ενδεικτικά μερικές: οι Καλαμών που είναι μαύρες μεγάλες ελιές που χαράσσονται, μπαίνουν σε νερό, στραγγίζονται, αλατίζονται, συντηρούνται σε λάδι και ξύδι και είναι πάντα καλυμμένες με ελαιόλαδο, οι κονσερβοελιές Άρτας, Πηλίου, Άμφισσας, Στυλίδας και Αταλάντης, οι θρούμπες της Θάσου και της Χίου κ.α… Υπάρχουν και πολλές ξένες ποικιλίες όπως οι: Σερινόλα που έχουν γλυκιά γεύση, Μανζανίλα που είναι οι πράσινες και δεν έχουν κουκούτσι (είναι αυτές που μπαίνουν στο μαρτίνι), Εμπελτρέ που είναι μέτριες σε μέγεθος μαύρες ελιές και οι ελιές Μαρόκου που είναι μικρές σε μέγεθος και πιο πικρές.

Θρεπτικά συστατικά  και οφέλη

Ο καρπός της ελιάς είναι εξαιρετική πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων. Δίνει στον ανθρώπινο οργανισμό φυτικές ίνες και μέταλλα και είναι μια πολύ καλή  πηγή βιταμίνης Ε. Η βιταμίνη Ε έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες και μπορεί να καθυστερήσει τη γήρανση των κυττάρων.

Οι ελιές είναι πλούσιες ακόμη σε αντιοξειδωτικά καροτένια και σε Βιταμίνη Α που ενισχύει το ανοσοποιητικό, συμβάλλει στη θεραπεία δερματικών παθήσεων , λειτουργεί κατά της καρκινογένεσης, προλαμβάνει τη γήρανση της επιδερμίδας και συμβάλλει στην ανάπτυξη γερών δοντιών, οστών και μαλλιών.

Οι ελιές ακόμη περιέχουν ασβέστιο, μαγνήσιο, κάλιο, νάτριο και σίδηρο. Η κάθε ελιά περιέχει περίπου 10 θερμίδες και καλό είναι να μειώνεται η κατανάλωση τους από άτομα με υπέρταση, έλκος και γαστρίτιδα. Είναι ωστόσο αναπόσπαστο κομμάτι της μεσογειακής διατροφής και συγκαταλέγεται σχεδόν σε όλες τις υγιεινές δίαιτες αλλά και στη διατροφή εκατομμυρίων ανθρώπων.

loading...

Διαθέτουν 60 φορές περισσότερο ασβέστιο από το λάδι και δεκαπλάσιο φωσφόρο, ενώ διαθέτει τριακόσιες φορές μεγαλύτερη ποσότητα βιταμίνης Α (ως  β-καροτενίο).

Μαύρες Vs πράσινες ελιές

Οι διαφορές όσον αφορά τα διατροφικά τους στοιχεία είναι μικρές. Ωστόσο οι μαύρες ελιές είναι οι πιο ώριμες και για το λόγο αυτό είναι συνήθως λίγο πιο πλούσιες σε θρεπτική αξία σε σχέση με τις πράσινες. Πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν επίσης οτι οι μαύρες ελιές είναι επίσης πιο πλούσιες σε τοκοφερόλες (αντιοξειδωτικές ουσίες). Οιπράσινες ελιές είναι συνήθως πιο αλμυρές από τις υπόλοιπες και αυτό είναι κάτι που πρέπει να συνυπολογίσετε αν πρέπει να είστε προσεκτικοί με την πρόσληψη αλατιού.

Μερικές ιδέες για να τις απολαύσετε

Μπορείτε να τις απολαύσετε είτε σκέτες είτε με λίγο ψωμί ολικής αλέσεως. Ένας ακόμη τρόπος να τις απολαύσετε είναι να τις αλείφετε στο ψωμί ως πατέ ελιάς. Ακόμη υπάρχουν πολλά τρόφιμα όπως ελιόψωμο που περιέχουν ελιές. Γενικά μπορείτε να την εντάξετε στη διατροφή σας, προσθέτοντας την σε πίτσες, σάλτσες για μακαρόνια, πίτες, στο ψωμί και σε πολλά άλλα τρόφιμα.

Χρήσιμες συμβουλές αγοράς και συντήρησης

-Οι ελιές έχουν συνήθως πολύ αλάτι και καλό είναι να τις ξαλμυρίζετε, ώστε να μην αντιμετωπίσετε πρόβλημα υπέρτασης.

-Οι ελιές είναι καλό να αγοράζονται κατόπιν δοκιμής και σε ποσότητα που να καλύπτει της ανάγκες σας για 2 εβδομάδας περίπου.

-Μπορείτε να τις συντηρήσετε σε γυάλινα βάζα μέσα σε αραιό διάλυμα από ξίδι.

 

*Προσοχή: Τα άτομα που πρέπει να ακολουθούν διατροφή με χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο (ειδικά οι υπερτασικοί) θα πρέπει να είναι προσεκτικοί με τις ελιές, καθώς έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο. Αποφύγετε τις ελιές τουρσί και ελέγξτε τις ετικέτες πριν την κατανάλωση.

 

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή …