Τρίτη , Οκτώβριος 16 2018
Home / Δίαιτα / Βαλεριάνα και οι θεραπευτικές ιδιότητες της!

Βαλεριάνα και οι θεραπευτικές ιδιότητες της!

Η βαλεριάνα, βαλεριανή η φαρμακευτική, νάρδος ή μυριστική, είναι ένα ποώδες, ανθοφόρο και πολυετές φυτό, που το  ηλιόλουστο και υγρό έδαφος της Ευρώπης και της Βορειοδυτικής Ασίας ευνοεί την ανάπτυξη της. Το όνομα βαλεριάνα  προέρχεται από την λατινική λέξη valere  που σημαίνει υγεία και δύναμη. Λόγω των αρωματικών λουλουδιών περιλαμβάνεται στα βότανα που χρησιμοποιούνται στην αρωματοποιία. Ο Ιπποκράτης έγραψε πρώτος τις ιδιότητες του φυτού, γεγονός που μαρτυρά πως πρόκειται για βότανο με ιστορία χιλιάδων χρόνων.

Επιστημονική ονομασία: Valeriana officinalis

Είναι ένας θάμνος που το ύψος του φτάνει το 1,5 μέτρο και είναι ανθεκτικό στις ακραίες καιρικές συνθήκες.  Ο βλαστός του είναι χνουδωτός και τα άνθη του είναι, είτε ροζ είτε λευκά και σχηματικά θυμίζουν ομπρέλα, με τη ρίζα να είναι ινώδης και αρωματική.  Η ανθοφορία ξεκινάει από τον Μάιο και διαρκεί έως τον Αύγουστο και συλλέγεται τμηματικά. Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού γίνεται συγκομιδή του άνθους και οι μήνες Σεπτέμβριος και Οκτώβριος είναι ιδανικοί για την συλλογή της ρίζας. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως ο σπόρος της βαλεριάνας πρέπει να χρησιμοποιείται άμεσα διότι χάνει τις ιδιότητες πολύ γρήγορα.

Βαλεριάνα και κύριες δραστικές ουσίες

  • Σάκχαρα
  • Άμυλο
  • Αιθέριο έλαιο
  • Βαλεριανικό οξύ
  • Οργανικά οξέα
  • Αζωτούχες ενώσεις

Θεραπευτικές ιδιότητες

Από τα αρχαία χρόνια η βαλεριάνα αποτελούσε βασικό βότανο για την καταπολέμηση του άγχους και διαταραχή του ύπνου. Ωστόσο οι ευεργετικές ιδιότητες δεν περιορίζονται εκεί.

Θεωρείται ωφέλιμη για την καταπολέμηση:

  • Αυπνίας
  • Υπέρτασης
  • Νευραλγίας
  • Δυσμηνόρροιας
  • Ημικρανίας
  • Ρευματικών πόνων
  • Αρθρίτιδας
  • Κολίτιδας
  • Κολικών του εντέρου και του στομάχου
  • Νευρικού άσθματος
  • Πονόδοντου
  • Διαταραχή της ελλειμματικής προσοχής
  • Παχυσαρκίας
  • Λόξυγγα

Σημαντικό στοιχείο που πρέπει να γνωρίζουμε, είναι πως η χρήση του φυτού ενεργεί στον ανθρώπινο  οργανισμό με τέτοιο τρόπο, ώστε ο ύπνος να έρχεται σαν φυσικό αποτέλεσμα και όχι εκβιαστικά.

Η ρίζα της βαλεριάνας

Οι δραστικές ιδιότητες προέρχονται από την ρίζα του φυτού και όχι από τους ανθούς ή τα φύλλα, όπως συμβαίνει στα περισσότερα βότανα. Πιο συγκεκριμένα,  η ρίζα περιέχει πολλά συστατικά τα οποία στην αλληλεπίδραση τους παράγουν τις θεραπευτικές ιδιότητες.  Αξίζει να σημειωθεί, πως η τριμμένη ρίζα του φυτού αποτελεί βασικό συστατικό σε χάπια και κάψουλες. Τη βρίσκουμε σαν αποξηραμένο εκχύλισμα, σαν βότανο και όπως αναφέραμε πιο πάνω, σε μορφή κάψουλας. Δρα συμπληρωματικά στην αντιμετώπιση της αϋπνίας και προτείνεται για υπέρταση, καταστολή του άγχους, κρίσεων πανικού, υστερίας και ψυχολογικών μεταπτώσεων. Επίσης, έχει παρατηρηθεί πως η χρήση περιορίζει το πρόβλημα της συχνής και έντονης δίψας στους διαβατικούς. Στο παρελθόν υπήρξε κατανάλωση και από πάσχοντες επιληψίας.

loading...

Επιστημονικές έρευνες και μελέτες

Έρευνα σχετικά με την αποτελεσματικότητα της βαλεριάνας, έδειξε πως βελτιώνει την ποιότητας του ύπνου και καταπολεμά την αϋπνία χωρίς ωστόσο να την εξαλείφει εντελώς. Κινέζοι επιστήμονες, βασισμένοι στις θετικές επιδράσεις του βοτάνου στο νευρικό σύστημα, μελέτησαν τις πιθανότητες που υπάρχουν ώστε η βαλεριάνα να δράσει θεραπευτικά στην ασθένεια του Alzheimer. Μέχρι τώρα οι έρευνες δείχνουν πως βοηθά  στην πρόληψη της φλεγμονώδους αντίδρασης του εγκεφαλικού φλοιού, μιας φλεγμονής που είναι υπεύθυνη για τη συγκεκριμένη νόσο.  Τέλος, επειδή άγχος και πίεση δεν έχουν μόνο οι άνθρωποι αλλά και οι φίλοι μας τα ζώα, παρατηρήθηκε πως η χρήση βαλεριάνας βοηθά στην αποβολή του άγχους και σε σκύλους!

Τρόποι εφαρμογής του βοτάνου

Έμβρεγμα: Τοποθετείτε 100γρ. ρίζας σε ένα λίτρο νερού για 12 ώρες. Στραγγίζετε και κρατάτε το υγρό. Επειδή η γεύση της  δεν είναι ιδιαίτερα ευχάριστη, μπορείτε να ρίξετε στο έμβρεγμα λίγες σταγόνες μέντας ή μέλι.

Έγχυμα: Σε ένα φλιτζάνι βραστό νερό ρίχνετε 1 κουταλιά ρίζας και σκεπάζετε για 10-15 λεπτά. Σουρώνετε και πίνετε.

Βάμμα:  Προσθέτετε το βότανο σε καθαρό οινόπνευμα ή άλλο αλκοολούχο διάλυμα και αφήνετε για διάστημα 4 έως 6 εβδομάδων σε σκοτεινό και δροσερό μέρος. Μετά την παρασκευή του  διατηρείτε σε σκούρα γυάλινα βάζα.

Αφέψημα : Σε ένα λίτρο νερό θα προσθέσετε 30γρ. βαλεριάνα. Αφού το βράσετε, σουρώνετε και πίνετε. Ιδανικό για την αντιμετώπιση πονοκεφάλων και κατάλληλο βοηθητικό συμπλήρωμα υγιεινής διατροφής.

Κατάπλασμα: Βράζετε για 2 λεπτά, στραγγίζετε το νερό και χρησιμοποιείται το βότανο απευθείας στην πληγείσα περιοχή. Το κατάπλασμα εφαρμόζεται μόνο εξωτερικά. Κατευνάζει τους δερματικούς ερεθισμούς και τη φαγούρα.

Αιθέριο έλαιο: Μπορείτε να το προμηθευτείτε από φαρμακεία ή καταστήματα βιολογικών προϊόντων. Εναλλακτικά προσθέστε λίγες σταγόνες μαζί με αφρόλουτρο στο νερό της μπανιέρας.

Παρενέργειες – Αντενδείξεις

Δεν έχουν διαπιστωθεί παρενέργειες ή κάποιου είδους εθισμός στην βαλεριάνα, ωστόσο απαιτείται μεγάλη προσοχή στην κατανάλωση και τη χρήση της.

Προσοχή: Καλό είναι να αποφεύγεται η λήψη της πάνω από 8 έως 10 ημέρες. Η κατανάλωση σε υπερβολικές δόσεις μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, εφιάλτες, ζαλάδες, ναυτίες, αρνητική διάθεση μέχρι και ιλίγγους. Αποφεύγουμε το συνδυασμό βαλεριάνας με άλλα υπνωτικά χάπια, διότι έτσι ενισχύεται η δράση τους.  Καθώς επίσης και η ταυτόχρονη λήψη του βοτάνου με αλκοόλ. Δεν χορηγείται ποτέ σε εγκυμονούσες και γυναίκες που θηλάζουν.

Το άρθρο έχει πληροφοριακό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δε μπορεί να αντικαταστήσει τις οδηγίες του γιατρού. Η χρήση των βοτάνων πρέπει να γίνεται ύστερα από υπόδειξη ιατρού. Συμβουλευτείτε έναν ειδικό πριν ξεκινήσετε την κατανάλωσή τους.

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή …