Τρίτη , Δεκέμβριος 12 2017
Home / Διατροφή / Αυγοτάραχο: Διατροφική αξία και Θερμίδες

Αυγοτάραχο: Διατροφική αξία και Θερμίδες

Το αυγοτάραχο είναι εκλεκτή τροφή με βαθιά γεύση που εντυπώνεται αμέσως στον γευστικό φλοιό του εγκεφάλου -το μέρος όπου καταλήγουν τα μηνύματα γλώσσας- κάθε επίδοξου γευσιγνώστη.
Μια ξεχωριστή λιχουδιά, ένα γκουρμέ έδεσμα που προέρχεται από τις λιμνοθάλασσες Μεσολογγίου και Αιτωλικού.
Το αυγοτάραχο δεν είναι τίποτε άλλο από ταριχευμένα αυγά ψαριών. Το προϊόν προέρχεται από τις ωοθήκες του κέφαλου της μπάφας τις οποίες οι ντόπιοι επεξεργάζονται με αλάτι, κατόπιν τις υποβάλλουν σε ελαφριά ξήρανση και στη συνέχεια τις εμβαπτίζουν μέσα σε κερί για να διατηρηθούν αναλλοίωτες. Το αυγοτάραχο Μεσολογγίου έχει χαρακτηριστεί προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (Π.Ο.Π.), το μοναδικό αλιευτικό προϊόν Π.Ο.Π. στην Ελλάδα.
ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΑ ΟΦΕΛΗ
 
Πλούσιο σε πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, λιπαρά οξέα αλλά και βιταμίνες, όπως η βιταμίνη Ε και η βιταμίνη 0, το αυγοτάραχο δεν προσφέρει μόνο ιδιαίτερη γεύση αλλά και θρέψη.
Text Box: 26Μελέτη που έγινε από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Agricultural and Food Chemistry  μας δίνει σημαντικές πληροφορίες τόσο για τη σύσταση του αυγοτάραχου όσο και για τις ευεργετικές του ιδιότητες στην υγεία.
Το αυγοτάραχο, όπως και το κερωμένο αυγοτάραχο, είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, συμπεριλαμβανομένων των πολύτιμων ω-3 λιπαρών*, κυρίως του εικοσαπεντα- ενοϊκού οξέος (ΕΡΑ) και του εικοσιδυαεξαενοϊκού οξέος (DΗΑ).
Πολυάριθμες, επιστημονικά τεκμηριωμένες μελέτες υποδεικνύουν πως το EPA και το DHA παίζουν κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και του αμφιβληστροειδούς, προάγουν τις λειτουργίες του ανοσοποιητικού, βελτιώνουν τη γνωστική ικανότητα, ενώ έχουν συσχετιστεί με την πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων και εμφάνισης καρκίνου.
Επίσης, το αυγοτάραχο περιέχει σημαντικές ποσότητες σκουα- λενίου (ουσία την οποία συναντάμε και στο ελαιόλαδο) και φυτο- στερολών (ουσίες που, υπό προϋποθέσεις, μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης).
Ένα ακόμη σημαντικό εύρημα της μελέτης αυτής είναι ότι στο αυγοτάραχο συνυπάρχουν σημαντικές ποσότητες της αντιοξειδωτικής βιταμίνης Ε (περίπου 4 ηηρ/100 γρ.) που λειτουργεί παράλληλα και ως αναστολέας της δράσης του Παράγοντα Ενεργοποίησης Αιμοπεταλίων.
Ο Παράγοντας Ενεργοποίησης Αιμοπεταλίων είναι ένας από τους ισχυρότερους φλεγμονώδεις παράγοντες που έχουν εντοπιστεί και φέρει άμεση ευθύνη για το σχηματισμό των αθηρωματικών πλακών στα αγγεία. Η μεσογειακή διατροφή περιέχει πολλά τρόφιμα (όπως ελαιόλαδο, μέλι, κρασί κ.ά.) τα οποία μπορούν να παρεμποδίσουν το σχηματισμό του παράγοντα αυτού ή να περιορίσουν τη φλεγμονώδη δράση του ή να συνεισφέρουν προς τις δύο αυτές κατευθύνσεις. Η συγκεκριμένη μελέτη δείχνει ότι το αυγοτάραχο συμπεριλαμβάνεται σε αυτά τα τρόφιμα.
Text Box: 27Ένα ακόμη σημαντικό συμπέρασμα της έρευνας του Χαροκόπειου είναι ότι η επεξεργασία που υπόκεινται οι ωοθήκες της μπάφας για να μας δώσουν το τελικό προϊόν δεν επιδρά σημαντικά στα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά και στη σύσταση του προϊόντος.
Μάλιστα, το τελικό προϊόν έχει το πλεονέκτημα ότι η υψηλή περιεκτικότητα του σε κηρούς ενδέχεται να αυξάνει την απορρόφηση και την αξιοποίηση των απαραίτητων ω-3 λιπαρών οξέων.
Οι Έλληνες επιστήμονες κατέληξαν ότι «τα λιποειδή του αυγοτάραχου, τόσο νωπού όσο και επεξεργασμένου, εμφανίζουν αντιθρομβωτική δράση (εργαστηριακά), αφού μπορούν να αναστείλουν τη συσσώρευση αιμοπεταλίων. Το γεγονός ότι η ανασταλτική δράση εμφανίζεται σε σχετικά χαμηλές συγκεντρώσεις, που αντιστοιχούν σε αρχικό δείγμα αυγοτάραχου δείχνει ότι η κατανάλωση μίας κανονικής μερίδας αυγοτάραχου μερικών γραμμαρίων θα μπορούσε να συνεισφέρει στην είσοδο ικανοποιητικής ποσότητας ενώσεων, αναστολέων της συσσώρευσης αιμοπεταλίων στο αίμα και τελικά στη μείωση της ενεργοποίησης των μηχανισμών θρόμβωσης του ανθρώπινου οργανισμού και στην προστασία έναντι καρδιαγγειακών νοσημάτων».
Με τη χοληστερόλη που περιέχει το αυγοτάραχο τι γίνεται;
 
Το αυγοτάραχο περιέχει όντως χοληστερόλη. 388 mg ανά 100 γρ. κερωμένου (περιεκτικότητα χαμηλότερη του χαβιαριού). Αν σας ανησυχεί αυτό το γεγονός, αναλογιστείτε τις εξής παραμέτρους:
Η μερίδα αυγοτάραχου ζυγίζει περίπου 30 γραμμάρια (δηλαδή 2 λεπτές φετούλες) και περιέχει 116.4 mg χοληστερόλης, όταν ένα κοινό αυγό ξεπερνά τα 200 της χοληστερόλης.
Όπως επισημάναμε, το αυγοτάραχο εμπεριέχει ω-3 λιπαρά οξέα, και αυτά ενδέχεται να συνεισφέρουν στη μείωση των επιπέδων της LDL («κακής») χοληστερόλης.
Αν κάτι οδηγεί σε σημαντική αύξηση των επιπέδων χοληστερόλης στον οργανισμό είναι κυρίως η περιεκτικότητα μιας τροφής σε κορεσμένα λιπαρά (και το αυγοτάραχο εμπεριέχει ελάχιστα κορεσμένα λιπαρά, λιγότερα από 0.9 γραμμάρια ανά μερίδα προϊόντος) και όχι τόσο η περιεκτικότητα της σε διαιτητική χοληστερόλη.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως αποτελέσματα από προκαταρκτική μελέτη του Ινστιτούτου Παστέρ έδειξαν ότι ποντίκια που ακολουθούσαν δυτικού τύπου διατροφή, υψηλή σε κορεσμένα λιπαρά οξέα και στα οποία χορηγούνταν καθημερινά αυγοτάραχο, δεν ανέβασαν επίπεδα χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων και δεν υπήρξε δημιουργία αθηρωματικής πλάκας.
Το αυγοτάραχο δεν έχει πολλές θερμίδες;
 
Μία ποσότητα κατανάλωσης αυγοτάραχου κοντά στα 30 γραμμάρια (2 φετούλες) αποδίδει 95 θερμίδες, σύμφωνα με ανάλυση του τμήματος Διατροφής-Διαιτολογίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου. Πρόκειται, επομένως, για μια απολύτως συνετή σε επίπεδο θερμίδων απόλαυση.

Αξίζει να δείτε...

Προλαβαίνετε να χάσετε λίγα κιλά μέχρι τις γιορτές! Ιδού ο τρόπος

Μην ανησυχείτε. Δεν χρειάζεται ταλαιπωρηθείτε. Αρκεί να πάρετε την απόφαση και να βάλετε μερικούς ρεαλιστικούς ...