Τετάρτη , Σεπτέμβριος 26 2018
Home / Διατροφή / Αρτηριακή υπέρταση : τι είναι και πως την αντιμετωπίζουμε!

Αρτηριακή υπέρταση : τι είναι και πως την αντιμετωπίζουμε!

Τι είναι η αρτηριακή υπέρταση;

Όταν χτυπά η καρδιά στέλνει αίμα στις αρτηρίες και δημιουργεί πίεση σε αυτές. Η πίεση αίματος είναι η αιτία που το αίμα φθάνει σε όλα τα σημεία του σώματος.

Όταν οι αρτηρίες εμφανίζουν σκλήρυνση είναι πιο δύσκολο για το αίμα να κυκλοφορήσει.

Υπάρχουν δύο αριθμοί για την μέτρηση της αρτηριακής πίεσης, όπως 120/80 mmHg (χιλιοστά στήλης υδραργύρου) όταν μετρείται η πίεση του αίματος. Ο μεγαλύτερος αριθμός (120 mmHg) είναι η συστολική πίεση (μεγάλη). Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στην πίεση όταν χτυπά η καρδιά. Ο μικρότερος αριθμός (80 mmHg) αντιστοιχεί στη διαστολική πίεση (μικρή). Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στην πίεση όταν η καρδιά ξεκουράζεται.

Η κανονική πίεση πρέπει να είναι κάτω των 140/90 mmHg αν είστε ενήλικας.

Σε διαβήτη, καρδιακή ή νεφρική ανεπάρκεια η πίεση πρέπει να είναι μικρότερη από 130/80 mmHg.

Αν η πίεση είναι πάνω από 140/90 mmHg κάποιος έχει υπέρταση, ICD-10 I10, I11, I12, I13, I15.

Η πίεση μπορεί να αλλάξει με την στάση του σώματος, την άσκηση και τον ύπνο. Το κάπνισμα και το οινόπνευμα, επίσης, την επηρεάζουν.

Για να αποφασιστεί αν υπάρχει υπέρταση πρέπει να γίνουν αρκετές καταγραφές πριν και καλύτερα να τοποθετηθεί ένα Holter πιέσεως για την καταγραφή της πίεσης στην ταινία όλο το 24ωρο.

Η αρτηριακή πίεση διαφέρει στη διάρκεια της ημέρας.

Συνήθως, είναι χαμηλή κατά τον ύπνο, την ξεκούραση, όταν κάνει ζέστη και μετά από ένα καλό γεύμα και αυξάνεται σε διάφορες δραστηριότητες, ξαφνικά γεγονότα, μια δύσκολη εξέταση και το κρύο. Τα αίτια αυτών των αυξομειώσεων της αρτηριακής πίεσης είναι ορμονικά.

Η πίεση τέλος μπορεί να μειωθεί με την αυξημένη διούρηση, όπου αποβάλλεται νερό και νάτριο από τον οργανισμό και έτσι μειώνεται η πίεση στο εσωτερικό και στα τοιχώματα των αρτηριών.

6% του ενήλικου πληθυσμού του κόσμου έχει υπέρταση.

Ο επιπολασμός της υπέρτασης αυξάνεται. Η υπέρταση είναι πιο συχνή στους άνδρες (αν και εμμηνόπαυση τείνει να μειώσει αυτή τη διαφορά) και σε εκείνους με  χαμηλή κοινωνικοοικονομική κατάσταση.

 

Η παιδική υπέρταση οφείλεται στην παχυσαρκία και τη νεφρική νόσο (60-70%). Οι έφηβοι έχουν συνήθως ιδιοπαθή υπέρταση, η οποία αντιπροσωπεύει το 85-95% των περιπτώσεων.

Αίτια υπέρτασης

-Ιδιοπαθής υπέρταση. Τα αίτια δεν είναι γνωστά (90-95%)

-Το υπόλοιπο 5-10% της υπέρτασης οφείλεται σε:

  • Νεφροπάθεια
  • Όγκους που εκκρίνουν αδρεναλίνη, από τα επινεφρίδια
  • Στένωση νεφρικών αρτηριών
  • Παθήσεις του θυρεοειδή αδένα

Ανάλογα με την αιτία η κάθε πάθηση αντιμετωπίζεται.

Παράγοντες κινδύνου για υπέρταση

loading...
  • Η κληρονομικότητα
  • Το άγχος, η νευρικότητα, το κάπνισμα, η αϋπνία
  • Τα αντισυλληπτικά χάπια (ειδικά σε συνδυασμό με το κάπνισμα)
  • Φαγητά πλούσια σε αλάτι και λίπη, το αλκοόλ, και η ζάχαρη
  • Η καθιστική ζωή
  • Η μηλικία άνω των 50 ετών
  • Η εγκυμοσύνηΔιάγνωση υπέρτασης
    • Μικροσκοπική ανάλυση ούρων για πρωτεϊνουρία
    • Ουρία και κρεατινίνη
    • Ηλεκτρολύτες αίματος
    • Έλεγχος θυρεοειδούς
    • Γλυκόζη, HDL, LDL, ολική χοληστερόλη και τριγλυκερίδια
    • Γενική αίματος, ηλεκτροκαρδιογράφημα και ακτινογραφία θώρακος
    • Για τη διάγνωση υπέρτασης απαιτούνται τρεις ξεχωριστές μετρήσεις με πιεσόμετρο σε ένα μήνα ή πιστοποίηση των μετρήσεων με Holter πιέσεως (24ωρη παρακολούθησης της αρτηριακής πίεσης).
    • Η αρχική εκτίμηση των υπερτασικών ατόμων θα πρέπει να περιλαμβάνει ένα πλήρες ιστορικό και φυσική εξέταση.

    Μόλις γίνει η διάγνωση της υπέρτασης, οι γιατροί θα προσπαθήσουν να εντοπίσουν την αιτία με βάση τους παράγοντες κινδύνου και άλλα συμπτώματα, αν υπάρχουν.

    Πρόληψη υπέρτασης

    • Διατήρηση φυσιολογικού σωματικού βάρους για τους ενήλικες (π.χ. δείκτης μάζας σώματος 20-25 kg/m2)
    • Μείωση της διαιτητικής πρόσληψης νατρίου σε <100 mmol / ημέρα (<6 g χλωριούχου νατρίου ή <2,4 g νατρίου ανά ημέρα)
    • Τακτική αερόβια σωματική δραστηριότητα, όπως το ζωηρό περπάτημα (≥ 30 λεπτά την ημέρα, τις περισσότερες μέρες της εβδομάδας)
    • Περιορισμός της κατανάλωσης αλκοόλ σε όχι περισσότερο από 3 μονάδες/ημέρα στους άνδρες και όχι περισσότερο από 2 μονάδες/ημέρα στις γυναίκες
    • Δίαιτα πλούσια σε φρούτα και λαχανικά (π.χ. τουλάχιστον πέντε μερίδες την ημέρα)
    • Επίσης, η δίαιτα DASH, με διατροφή πλούσια σε ξηρούς καρπούς, δημητριακά ολικής αλέσεως, ψάρι, πουλερικά, φρούτα και τα λαχανικά μειώνει την αρτηριακή πίεση. Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του προγράμματος είναι ο περιορισμός της πρόσληψης νατρίου, παρόλο που η διατροφή είναι επίσης, πλούσια σε κάλιο, μαγνήσιο, ασβέστιο, καθώς και πρωτεΐνες.
    • Ορισμένα προγράμματα με στόχο να μειωθεί το ψυχολογικό στρες, όπως η βιοανάδραση, ο διαλογισμός και διάφορες τεχνικές, όπως η γιόγκα μπορεί να βοηθήσουν.
    • Η αερόβια άσκηση  και τα βάρη ρυθμίζουν, επίσης, την υπέρταση.
  • Αντιμετώπιση της υπέρτασης

    -Μέτρηση αρτηριακής πίεσης

    -Αλλαγή διατροφικών συνηθειών και τρόπου ζωής. Συνιστάται διακοπή καπνίσματος, μείωση λήψης αλατιού (κατακράτηση υγρών), λιπαρών τροφών (μείωση εξέλιξης αθηροσκλήρωσης) και οινοπνευματωδών ποτών (2 ποτήρια την ημέρα είναι αρκετό) και συστηματική άσκηση (30 λεπτά γρήγορο περπάτημα 4-7 φορές την εβδομάδα).

    -Μείωση του σωματικού βάρους, γιατί ο λιπώδης ιστός απιτεί πολύ αίμα για να συντηρηθεί.

    -Διουρητικά για να απαλλαγεί το σώμα από το επιπλέον αλάτι και νερό.

    -Αύξηση της πρόσληψης καλίου και ασβεστίου

    -Ξεκούραση κατά τακτά χρονικά διαστήματα

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή …