Πέμπτη , Ιανουάριος 18 2018
Home / Βιταμίνες / Αποξηραμένα φρουτα! Ναι ή όχι;

Αποξηραμένα φρουτα! Ναι ή όχι;

Εδώ και εκατοντάδες χρόνια η ανάγκη ύπαρξης φρούτων όλο το χρόνο αλλά και το πρόβλημα μακροχρόνιας διατήρησης του πλεονάσματος των φρέσκων βρήκαν την απάντηση στην αποξήρανση…

Ως αποξηραμένα (ξερά) φρούτα χαρακτηρίζονται τα φρούτα που έχουν υποστεί διαδικασία αποξήρανσης (ξήρανσης), δηλαδή τους έχει αφαιρεθεί η μεγαλύτερη ποσότητα του νερού που περιέχουν, είτε με έκθεσή τους στον ήλιο σε συνθήκες που τα προστατεύουν από τη ρύπανση, είτε σε ειδικούς φούρνους, είτε, σπανιότερα, με άλλες μεθόδους, και πάντως με τρόπους που δεν επιδρούν δυσμενώς στα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά τους.

Η ταξινόμησή τους

Σύμφωνα με τον Κώδικα Τροφίμων, τα αποξηραμένα φρούτα ανήκουν στα «Διατηρημένα με ξήρανση τρόφιμα» και διακρίνονται σε λιθόκαρπους ξηρούς καρπούς, ξηρές σταφίδες και ξηρά σύκα. Στους λιθόκαρπους ξηρούς καρπούς περιλαμβάνονται όλοι οι αποξηραμένοι σαρκώδεις καρποί που περικλείουν σκληρό μη βρώσιμο πυρήνα, όπως π.χ. πάσης φύσεως δαμάσκηνα, βερίκοκα, κεράσια και χουρμάδες. Ο πυρήνας («κουκούτσι») μπορεί να έχει αφαιρεθεί πριν διατεθούν στην κατανάλωση.

Συμβουλή ασφαλείας: Μη δίνεις σε μικρά παιδιά αποξηραμένα φρούτα με κουκούτσια – κίνδυνος πνιγμού! Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται και στα ξεκουκουτσιασμένα («απύρηνα»), καθώς δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να περιέχουν ίχνη κουκουτσιών.

Επεξεργασία

Προκειμένου να επιτευχθεί η αποξήρανση τεχνικά σωστά και να διατηρηθεί το τελικό προϊόν χωρίς οργανοληπτικά προβλήματα, π.χ. αλλοιώσεις γεύσης ή χρώματος, μπορεί να γίνει –κατά περίπτωση– επεξεργασία των φρούτων με προσθήκη επιτρεπόμενων αντιοξειδωτικών, βράσιμο, ψέκασμα με θειώδεις ενώσεις («θειάφι»), προσθήκη φυτικού ελαίου, ζάχαρης κ.ά. Κάθε είδους επεξεργασία, συμπεριλαμβανομένης αυτής καθαυτής της αποξήρανσης, επηρεάζει τα διατροφικά στοιχεία και τη θρεπτική σύσταση των φρούτων. Για παράδειγμα, ο βρασμός και κατόπιν η έκθεση στο φως προκαλούν σημαντική απώλεια νερού και βιταμίνης C, ενώ άλλες βιταμίνες, όπως η Α, και μέταλλα όπως ο σίδηρος παραμένουν υπό την προϋπόθεση η θερμοκρασία επεξεργασίας να μην είναι πολύ υψηλή.

loading...

Διατροφική αξία

Όπως και τα αντίστοιχα φρέσκα, τα αποξηραμένα φρούτα αποτελούν πηγή σακχάρων, φυτικών ινών, μετάλλων όπως το κάλιο, ιχνοστοιχείων όπως το σελήνιο, και, ανάλογα με το φυσικό χρώμα της φλούδας τους, διάφορων φυτοθρεπτικών, όπως ανθοκυανίνες, καροτένια και καροτονοειδή.

Διατροφικά πλεονεκτήματα

Τα αποξηραμένα φρούτα:

  • Διατηρούν αρκετά από τα διατροφικά στοιχεία των φρούτων από τα οποία προέρχονται, παρέχουν ενέργεια, συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του οργανισμού.
  • Βοηθούν να επιτευχθεί η ελάχιστη συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη φρούτων ή να αυξηθεί περαιτέρω, ιδίως δε σε εποχές που δεν υπάρχουν τα αντίστοιχα φρέσκα.
  • Είναι προϊόντα έτοιμα προς κατανάλωση, δεν χρειάζονται πλύσιμο ή ξεφλούδισμα, μεταφέρονται και τρώγονται άνετα παντού.
  • Επειδή είναι αφυδατωμένα, δεν αλλοιώνονται εύκολα και διατηρούνται για πολύ καιρό εκτός ψυγείου.
  • Μπορούν να ικανοποιήσουν την επιθυμία για γλυκό και να αντικαταστήσουν πολλά συμβατικά γλυκά, συμβάλλοντας έτσι στην ποιοτική βελτίωση της διατροφής.

Μειονεκτήματα

Συγκριτικά με τα φρέσκα φρούτα, τα αποξηραμένα:

  • Υφίστανται επεξεργασία, μπορεί κατά περίπτωση και ανάλογα με το είδος να περιέχουν πρόσθετα, όπως θειώδη συντηρητικά, σορβικό κάλιο, φυτικό έλαιο, ζάχαρη, σιρόπι ρυζιού κ.ά.
  • Χάνουν διατροφικά στοιχεία κατά τη διάρκεια της αποξήρανσής τους, μεταβάλλεται η θρεπτική τους σύσταση.
  • Είναι φτωχά σε νερό, δεν συνεισφέρουν στην ενυδάτωση του οργανισμού – εκτός κι εάν τα μουσκέψεις σε νερό ή χυμό για αρκετές ώρες πριν τα καταναλώσεις.
  • Έχουν μικρότερο όγκο, η ποσότητά τους φαίνεται «λίγη» στο μάτι, τρώγονται εύκολα σε μεγάλες ποσότητες, ευνοούν την υπερκατανάλωση.

Διατροφικός κανόνας: Τα αποξηραμένα φρούτα δεν υποκαθιστούν τα φρέσκα φρούτα, αλλά, όποτε και όπου χρειάζεται, συμπληρώνουν την κατανάλωσή τους.

Αξίζει να δείτε...

Πως ωφελεί η εχινάτσια την υγεία μας!

Η Βόρεια Αμερική είναι η γη καταγωγής αυτού του φυτού που χρησιμοποιούσαν οι ινδιάνοι Sioux ...