Δευτέρα , Ιούνιος 18 2018
Home / Διατροφή / Αγκινάρα: ένα παρεξηγημένο λαχανικό!

Αγκινάρα: ένα παρεξηγημένο λαχανικό!

Αν και η αγκινάρα (artichoke) δεν είναι η πιο εύκολη τροφή για μαγείρεμα, ο όγκος των θρεπτικών συστατικών, των ιχνοστοιχείων και των φυτοχημικών που βρίσκονται σ’ αυτό το εκπληκτικό λαχανικό, το κάνει άξιο, και με το παραπάνω, να μπει σταθερά στο μενού σας. Επίσης θεωρείται ότι μπορεί να συμβάλλει στο αδυνάτισμα καθώς περιέχει λίγους υδατάνθρακες και πολλές φυτικές ίνες.

Η αγκινάρα (Cynara cardunculus, Κυνάρα η καρδονίσκη ή αλλιώς Κυνάρα η κάκτος) αναπτύσσεται σε σχήμα θάμνου, ύψους περίπου 1,5 μέτρο. Το φυτό πολλαπλασιάζεται με παραφυάδες κατά την άνοιξη ή το φθινόπωρο ενώ ο βλαστός της ξεραίνεται το καλοκαίρι. Προέρχεται από την κοιλάδα του Νείλου, ενώ σήμερα καλλιεργείται με μεγάλη επιτυχία στα ηλιόλουστα και ζεστά εδάφη της της Καλιφόρνιας, στην Ευρώπη, τη Νότιο Αμερική, την Ασία και αλλού σε πολύ ζεστά κλίματα, και καυτό ήλιο. Στην Ελλάδα καλλιεργείται κυρίως στην Αργολίδα, ιδιαίτερα στην περιοχή των Ιρίων και της Κάντιας, στην Κρήτη (όπου βρίσκουμε κυρίως την “άγρια” αγκινάρα με μεγάλα αγκάθια στα πέταλα), στη Λακωνία, στην Κέρκυρα και στην Ηλεία.

Θρεπτική αξία 

Η αγκινάρα είναι πλούσια σε βιταμίνες Α, Β1, Β2, φολικό οξύ, βιταμίνη Κ, νιασίνη και βιταμίνη C. Η αγκινάρα είναι επίσης εξαιρετική πηγή σε μαγνήσιο, χαλκό, μαγγάνιο, φώσφολο και κάλιο. Περιέχει πολλά αντιοξειδωτικά και φυτοχημικά όπως ειναι το β – καροτένιο, η λουτεΐνη, η ζεαξανθίνη, η κουερσετίνη, η κυναρίνη, η ρουτίνη η λουτεολίνη κ.ά. τα οποία θεωρείται ότι μπορούν να προστατεύσουν από τον καρκίνο, την καρδιά, τη δυσλειτουργία του συκωτιού, την υψηλή χοληστερίνη και τον διαβήτη τύπου 2. Τέλος, περιέχει πολλές φυτικές ίνες. Μια μεγάλη αγκινάρα περιέχει το ένα τέταρτο της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης φυτικών ινών.

Για τους περισσότερους, το καλύτερο μέρος της αγκινάρας είναι η καρδιά της αλλά τα φύλλα της (μεγάλα με βαθιές σχισμές) είναι αυτά που αποτελούν την καλύτερη πηγή των θρεπτικών συστατικών της. Τα εκχυλίσματα από τα φύλλα της αγκινάρας θεωρούνται πολύ ωφέλιμα για την καταπολέμηση πολλών χρόνιων ασθενειών.

Μέση Διατροφική Ανάλυση 100 γραμμάρια Φρέσκιας Αγκινάρας

loading...
Συστατικό % ΤΗΣ ΣΗΠ
ΕΝΕΡΓΕΙΑ 47 θερμίδες 2%
ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ 10,5 γρ. 8%
ΠΡΩΤΕΙΝΕΣ 3,2 γρ. 6%
ΟΛΙΚΑ ΛΙΠΑΡΑ 0.15 γρ. 0,50%
ΔΙΑΙΤΗΤΙΚΕΣ ΙΝΕΣ 5,4 γρ. 14%

 

ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ
Φολικό οξύ 68 μg 17%
Νιασίνη 1.046 mg 6.5%
Παντοθενικό οξύ 0,338 mg 7%
Πυριδοξίνη 0.116 mg 9%
Ριβοφλαβίνη 0.066 mg 5%
Θειαμίνη 0.072 mg 6%
Βιταμίνη C 11.7 mg 20%
Βιταμίνη Α 13 IU 0,50%
Βιταμίνη Ε 0.19 mg 1%
Βιταμίνη Κ 14,8 μg 12%

 

Σιλυμαρίνη και κυναρίνη

Η αγκιναρα είναι ένα φυτό, πλούσιο σε σιλυμαρίνη και η κυναρίνη.

Η σιλυμαρίνη είναι μία ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία, η οποία καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες, η εμφάνιση των οποίων συνδέεται με διάφορες μορφές καρκίνου. Όσον αφορά τον καρκίνο, μια επιστημονική μελέτη του Νοσοκομειακού Πανεπιστημίου Cleveland έδειξε ότι, ένα παρασκεύασμα είδους αλοιφής με εκχύλισμα άγριας αγκινάρας με την ουσία σιλυμαρίνη, ήταν αποτελεσματικό για την προστασία πειραματόζωων από καρκίνους του δέρματος. Μελέτες που έχουν γίνει, έχουν διαπιστώσει ότι το εκχύλισμα φύλλων της αγκινάρας προτρέπει την απόπτωση (κυτταρικό θάνατο) και μειώνει τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων σε πολλές διαφορετικές μορφές καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων του καρκίνου του προστάτη, της λευχαιμίας και του καρκίνου του μαστού. Μια ιταλική μελέτη έδειξε ότι μια διατροφή πλούσια σε φλαβονοειδή, που υπάρχουν στις αγκινάρες, μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου του μαστού. Τέλος η σιλυμαρίνη βοηθάει σε ασθένειες του ήπατος (συκώτι).

Το δεύτερο σημαντικό συστατικό της αγκινάρας, η κυναρίνη,διεγείρει την παραγωγή και έκκριση χολής και έτσι βελτιώνονται τα συμπτώματα των γαστρεντερικών προβλημάτων, όπως κοιλιακός πόνος, ναυτία, διάρροια ή δυσκοιλιότητα. Η κατανάλωση αγκινάρας και αφεψημάτων με εκχυλίσματα αγκινάρας, έχει διαπιστωθεί ότι μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα, έχουν αποτοξινωτική δράση και ρυθμίζουν την αρτηριακή πίεση χάρη στη διουρητική δράσης της. Εκτός των άλλων δρουν κατά της αρτηριοσκλήρυνσης και των ρευματισμών. Προσοχή όμως σε ορισμένες παρενέργειες που μπορεί να υπάρξουν: Λόγω του ότι η αγκινάρα διεγείρει την έκκριση της χολής, δεν θα πρέπει να λαμβάνεται από άτομα που έχουν μπλοκαρισμένη τη δίοδο της χολής.

Τέλος, η αγκινάρα μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη της οστεοπόρωσης. Καθώς αποτελεί πολύ καλή πηγή σε βιταμίνη Κ, η οποία συμμετέχει στη διατήρηση της υγείας των οστών, ενεργοποιώντας την πρωτεΐνη οστεοκαλσίνη, ή με άλλους μηχανισμούς. Είναι λοιπόν ιδανικές για άτομα με αυξημένο κίνδυνο για οστεοπόρωση.

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή …