Παρασκευή , Μάιος 25 2018
Home / Δίαιτα / Άγνωστοι σπόροι και δημητριακά!

Άγνωστοι σπόροι και δημητριακά!

Μέχρι τώρα γνωρίζαμε το λιναρόσπορο, βάλαμε στην καρδιά μας την κινόα και τώρα έρχονται ακόμα περισσότεροι σπόροι, για να «ριζώσουν» στη διατροφή μας!

Οι θαμώνες των καταστημάτων με βιολογικά προΐόντα θα έχουν ήδη εξοικειωθεί με τις περίεργες «ονομασίες», όπως φαγόπυρο, αμάρανθος και κινόα.

Ζέα, ζεία, ντίνκελ

Πολύς λόγος έχει γίνει για τη ζέα και το αλεύρι από αυτή. Οι αρχαίοι δεν έτρωγαν ψωμί από σιτάρι. Το σιτάρι το είχαν ως τροφή των ζώων και το (ονόμαζαν πυρρό). Έτρωγαν μόνο ψωμί από Ζέα. Ο Μέγας Αλέξανδρος έτρεφε τη στρατιά του μόνο με Ζέα, για να είναι οι άνδρες του υγιείς και πνευματικά ανεπτυγμένοι. Πλέον, αλεύρι ζέας θα βρεις και με την ονομασία ντίνκελ.

Το ντίνκελ δεν φράσει τις αρτηρίες, όπως το αλεύρι από το σιτάρι που τρώμε, το οποίο περιέχει γλουτένη. Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, φυτικές ίνες και μέταλλα.

Βοηθάει στην απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών, καταστέλλει τις χρόνιες φλεγμονές και θεωρείται ότι εμποδίζει την ανάπτυξη και μετάσταση του καρκίνου. Περιέχει το βασικό αμινοξύ λυσίνη που ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και είναι το βασικό στοιχείο στη βιοχημική λειτουργία του εγκεφάλου.

Φαγόπυρο

Η καβουρντισμένη εκδοχή αυτού του πλούσιου σε πρωτεΐνες δημητριακού το καθιστά ιδανικό για μπιφτέκια λαχανικών, ενώ το αλεύρι δίνει στις τηγανίτες γεύση ξηρού καρπού και πιο χορταστική υφή. Αποτελεί πλούσια πηγή θρεπτικών συστατικών.

Δεν είναι είδος σιταριού αλλά εξαιρετικό υποκατάστατο σιτάλευρο, πλούσιο σε διαιτητικές ίνες, αμινοξέα, πρωτεΐνες, νιασίνη, και βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Με πολύ ελαφριά υφή, διακρίνεται ωστόσο για την πολύ έντονη γεύση που θυμίζει τον καφέ. Στην καλύτερή του εκδοχή -τη γνωστή ρωσική «κάσα»- τρώγεται βρασμένο με λίγο αλάτι και οπωσδήποτε με λίγο βούτυρο.

Ετοιμασία Για κάθε φλιτζάνι μαύρου σιταριού πρόσθεσε 2 με νερό. Βράσε την «κάσα» για 15-20 λεπτά σε μέτρια φωτιά.

Θρεπτική αξία (3 φλιτζάνια) 105 θερμίδες, 3 γραμμ. φυτικές ίνες, 4 γραμμ. πρωτεΐνες, 0,7 γραμμ. λιπαρά.

Κεχρί

loading...

O σπόρος που γνωρίζαμε σαν τροφή για τα πουλιά, έχει μεγάλη ιστορία. Οι πρώτοι που το καλλιέργησαν ήταν οι Κινέζοι πριν 7.500 χιλιάδες χρόνια. Εύθρυπτο, με γεύση που θυμίζει βούτυρο, ταιριάζει σε σαλάτες ή τρώγεται ζεστό ως γλυκός χυλός με κομματάκια μπανάνας, σταφίδες και λίγο γάλα σόγιας.

Ετοιμασία Χρησιμοποίησε 3 φλιτζάνια νερό για κάθε φλιτζάνι δημητριακών. Άφησε το κεχρί να βράσει για 30 λεπτά (μην κλείσεις εντελώς το καπάκι της κατσαρόλας).

Ιδέα: Ανακάτεψε λίγο στο ψωμί που φτιάχνεις μόνο σου για να το κάνεις πιο τραγανό και να αυξήσεις τη δόση μαγνησίου, που ενισχύει τα οστά, ή τηγάνισέ το ελαφρώς με κοτόπουλο και λαχανικά.

Θρεπτική αξία (3 φλιτζάνια) 103 θερμίδες, 1 γραμμ. φυτικές ίνες, 3 γραμμ. πρωτεΐνες, 1 γραμμ. λιπαρά.

Καμούτ ή ανατολικό σιτάρι

Επιστημονική Oνομασία: Triticum turanicum
Αρχαίο σιτηρό αγνώστου καταγωγής. Καλλιεργείται πλέον και στην Ελλάδα και παράγονται ζυμαρικά από αυτό. Είναι κατάλληλο για άτομα με δυσανεξία στη γλουτένη και είναι πολύ εύπεπτο. Εναλλακτικά θα βρεις και ψωμί από δίκοκκο σιτάρι.

Αμάρανθος

Iερό φυτό των Ατζέκων και «κυνηγημένος» όπως και η chia από τους Ισπανούς επειδή προσφερόταν σε θρησκευτικές τελετές. Αυτό, όμως, είχε ένα πλεονέκτημα αφού ο άγριος αμάρανθος διατηρεί την γενετική καθαρότητά του γεγονός που του δίνει και την εξαιρετική αξία του(περιέχει περισσότερο ασβέστιο από τρία ποτήρια γάλα).

«Αφράτη», ελαφρώς κολλώδη υφή και γεύση που θα ξετρελάνει κυρίως τους λάτρεις του ποπ κορν. Πρόσθεσε τον αμάρανθο στις σούπες ή χρησιμοποίησέ τον ως «βάση» για διάφορα φαγητά της κατσαρόλας.

Ετοιμασία: Σε κάθε φλιτζάνι δημητριακών αντιστοιχούν 3 φλιτζάνια νερό. Βράσε τον αμάρανθο περίπου για 20 λεπτά μέχρι να αποκτήσει «τρυφερή» υφή.

Θρεπτική αξία (2,5 φλιτζάνια) 129 θερμίδες, 2 γραμμ. φυτικές ίνες, 5 γραμμ. πρωτεΐνες, 1,5 γραμμ. λιπαρά.

Κριθάρι

Μοιάζει με το σιτάρι, αλλά έχει πρασινωπό χρώμα. Θεωρείται ιδανικό για μια πολύ ιδιαίτερη και χορταστική σαλάτα (κάτι σαν κρύο πιλάφι με λαχανικά).

Ετοιμασία Σε κάθε φλιτζάνι δημητριακών αντιστοιχούν 3 με νερό. Βράσε το κριθάρι για 1 ώρα περίπου αν έχει καθαριστεί και για 90 λεπτά ώρα αν είναι με τη φλούδα.

Θρεπτική αξία (3 φλιτζάνια) 100 θερμίδες, 3 γραμμ. φυτικές ίνες, 2 γραμμ. πρωτεΐνες, 0,5 γραμμ. λιπαρά.

 

Αξίζει να δείτε...

Σνακ για τα μωρά!

Ένα ερώτημα που απασχολεί πολλές μητέρες είναι το πώς θα εξασφαλίσουν την ποικιλία στη διατροφή ...